Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zijn er verbanden met pesten?

  • Cor van Dam

    Zijn er verbanden tussen criminaliteit en pesten?

    http://www.pesten.startpagina.nl

    http://www.agressie.startpagina.nl

  • Nelleke

    Nou ik denk het wel.

    Is dit nieuw hier er zijn nog maar weinig prikkies

  • Hyperactief

    Hoi Cor, pesten kan zekers te weten tot doodslag of moord leiden, maar helaas ook tot suïcide waar onderstaand stukje van getuigt. Ook getuigt onderstaand stukje dat het helaas niet beperkt blijft tot kinderen, maar volwassenen kunnen hier ook een “aardig” handje in hebben. Triest dat in onderstaand geval de geniepige laffe daders vrijuit gaan, al mag ik hopen dat ze gek worden van de wroeging van wat ze op hun geweten hebben, al ben ik “bang” dat zulke mensen vaak niet eens in de gaten hebben wat ze aangericht hebben, want voor dat laatste is weer zelfinzicht nodig en dat ontbreekt meest bij hartnekkige pesters. Als ik in mijn omgeving merk dat er mensen vernederd of gepest worden, dan zal ik zeker het voortouw nemen en ingrijpen. Want gezond is het zeker niet, en dat is nog zachtjes uitgedrukt, getuige o.a. dit stuk, triest.:( Groetjes v Hyperactief

    Pesten wordt jonge lasser fataal :

    Metaalbewerker Marco Bonte kon niet meer op tegen de pesterijen van zijn collega's. Dit voorjaar gooide hij zich voor de trein. “Hadden we het maar onderkend.”

    Marco was een rustige, lieve jongen, zeggen zijn ouders. Hij hield van een grapje. Maar van zich afbijten, kon hij niet. Had hij dat maar gekund, zegt zijn vader vertwijfeld. “Nu hebben ze hem letterlijk doodgetreiterd.” Corrie (59) en tonnie (60) Bonte heben levenslang, weten ze. Het verlies van Marco (1971) zullen ze nooit te boven komen. Hun huis staat te koop. Het geluid van het spoor maakt Marco's moeder gek. Zijn vader vertelt, uiterlijk kalm, hoe zijn zoon de dood is ingedreven. “We hebben het allemaal onderschat. Wij, de huisarts, zijn baas, de arboarts. Niemand had in de gaten hoe diep onze jongen in de elende zat.” Zijn echtgenote valt hem af en toe bij. Als het haar teveel wordt vlucht ze naar de keuken. Haar huilen gaat door merg en been. Marco Bonte werkte sinds 1995 bij een metaalverwerkingsbedrijf te Apeldoorn. Hij was een kundig lasser. “Maar hij was veel te keurig voor die ruwe bonken”, vertelt zijn vader. “Hij was onzeker. Al snel was hij de pispaal. ”Zijn collega's namen het Marco niet in dank af dat hij zijn best deed, zegt zijn vader. Dat de bedrijfsleider toekomst in hem zag. Ze noemden hem ‘chef’, schrijft Marco in afscheidsnotities. “Waarom greep niemand in? Marco klapte dicht.” “Thuis vertelde hij er heel open over”, onderbreekt Corrie haar man. “Dat ze hem homo noemden. En glijer. En moederskindje. Omdat ‘ie geen vriendin had. Sinds zijn verkering uit was, at hij s’avonds vaak hier.”Tonnie: “Zoek toch een andere baan, jongen', heb ik vaak gezegd. Maar Marco hing aan zekerheid”. “Het was zo'n goed jong”, zegt Corrie starend in het niets. “Hij was gek met zijn broer en met ons. Er is moed voor nodig om alles wat je zo dierbaar is in de steek te laten.” Begin 2002 meldde Marco zich ziek. Overspannen. De arboarts legde een link met de pesterijen en meldde dit aan het bedrijf. Er werd een assertiviteitscursus geadviseerd. “Ze hebben het nooit serieus genomen”, zegt zijn vader verbitterd. "Er is weleens een gesprek geweest, maar zonder resultaat.

    Na zijn dood vonden ze een buks naast zijn bed.

    Misschien omdat mijn zoon zich groothield. “Na zes weken ging Marco weer aan het werk. Tonnie: ”Veel te snel. Hij voelde zich schuldig. Zijn collega's verweten hem dat ‘ie er een mooie fruitbak aan had overgehouden. “Het ging met Marco steeds slechter. zijn moeder: ”Hij had prachtig krullend haar. Zijn collega’s noemden hem schaap. Hij liet zich kaalscheren.“ Hij was bang dat collega's zijn motor in de fik zouden steken,vertelen Corrie en Tonnie. Bij toeval ontdekte hij dat het meisje waarmee hij via internet chatte, vermoedelijk één van zijn collega's was. Hij werd steeds achterdochtiger. Na zijn dood vonden ze een buks naast zijn bed. Een paar dagen voor zijn dood had Marco een afspraak met de huisarts. Die verwees hem naar een psychiater, maar daar kon hij pas twee maanden later terecht. Op vrijdagmiddag 5 april nam Marco vrij, omdat ‘ie zich niet lekker voelde. ”Ik ben een eindje met hem gaan rijden. “Marco had haast, herinnert zijn vader zich. Hij was helemaal op, zegt Corrie. Om een uur of tien vertrok hij. Zijn vader : ”Ik vond het raar dat hij lopend was. “Zijn moeder: ”In de gang heb ik zijn hoofd tussen mijn handen genomen en gezegd dat we altijd voor hem klaarstaan. Hij zei dat hij veel van ons hield.“ Marco is direkt doorgelopen naar het spoor. Hij had het allemaal gepland. Een paar weken ervoor gaf hij zijn broer Michael zijn lievelingsmuziek. Corrie zingt zacht: ’It's not easy to be me', een van de nummers tijdens de uitvaart. ”In zijn afscheidsbrief schreef hij dat hij in deze puinhoop niet kon leven. hij nam alle schuld op zich“, vertelt zijn vader. Hij liet over zich lopen, zegt zijn moeder. ”Maar dat geeft mensen toch niet het recht iemand dood te treiteren ?“ ”Achteraf zijn zaken boven water gekomen die we niet wisten“, reageert Wim van der Kerk, bedrijfsleider bij Aartsen, waar Marco werkte. ”Marco was verschrikkelijk gesloten; een hele serieuze jongen. Ik heb gesprekken met hem gehad, maar er was geen vinger achter te krijgen. Ook heb ik hem uigenodigd voor een ritje op de motor. “Van der Kerk vindt het onterecht dat de schuld bij het bedrijf wordt gelegd. ”We hadden niet in de gaten dat het zo slecht met hem ging. Niemand. Iedereen was geschokt tijdens de crematie. Wie valt nu achteraf iets te verwijten ?"

    De Deskundige.

    De familie Bonte nam contact op met FNV Ledenservice. Marco's ouders draaiden op voor het afbetalen van de lening voor zijn motor, terwijl hun zoon de dood was ingedreven. Marco had wel een levensverzekering, maar die keert niet uit bij zelfmoord, tenzij het slachtoffer ontoerekeningsvatbaar was. Dat was bij Marco niet te bewijzen. “In Nederland is het vorderingsrecht voor nabestaanden beperkt”, zegt letselschade-advocaat Kees Wijburg. “In principe is de werkgever aansprakelijk voor de schade, omdat hij zijn zorgplicht niet is nagekomen. Maar het bedrijf ontkent van het pesten te heben geweten en vraagt zich af waarom Marco niet eerder zijn mond heeft opengedaan.”

    Bron : FNV Bondgenoten Januarie 2003.

  • Cor van Dam

    .

    .

    Een goede site over pesten is: http://www.pesten.net

  • Cor van Dam

    Ik denk dat een criminele ‘carriëre’ meestal begint met pestgedrag. Ik denk dat het afleren van dat pestgedrag het ontwikkelen van crimineel gedrag veel minder waarschijnlijk maakt.

    Het is nodig dat er op scholen uitgebreid voorlichting wordt gegeven over allerlei vormen van geweld: o.a. lichamelijk, seksueel, verbaal en psychologisch geweld. Hierbij moet de school ethische normen op dit gebied overbrengen op een inspirerende en prettige manier. Ook moet hierbij veel aandacht worden gegeven aan de preventie van pesten.

    Deze voorlichting moet een belangrijk onderdeel worden van het lespakket op alle vormen van onderwijs. Bovendien moet het thema van medemenselijkheid, verdraagzaamheid en geweldloosheid doorklinken in alle vakken. Dit kan heel goed in bijvoorbeeld de vakken Gymnastiek, Nederlands, Geschiedenis Tekenen, Maatschappijleer, Aardrijkskunde, Godsdienst, vreemde talen, enz…

    ICT-onderwijs kan hierbij een belangrijke rol spelen, naast allerlei andere onderwijsvormen.

  • Cor van Dam

    Over het belang van de invoering van ICT-onderwijs kun je een discussie vinden op:

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=8&i=19922&t=19922

  • Cor van Dam

    Uit onderzoek is gebleken dat er een verband is tussen pesten op school en later crimineel gedrag door de pesters. Daarom kan criminaliteit volgens mij worden verminderd door pestgedrag op scholen tegen te gaan. Gebruik daarvoor “evidence based best practices”. En kijk daarbij naar onderzoek over bullying prevention, vooral in het buitenland. Nederlandse beleidsmakers moeten zich op dat gebied veel meer gaan richten op buitenlands onderzoek dan nu.

    Het massaal voorkomende pesten kan niet goed worden bestreden door assertiviteitstrainingen en lichamelijke weerbaarheidstrainingen, zoals nu vaak wordt geprobeerd. Maar het werkt veel beter om de zwijgende meerderheid in een groep te mobiliseren om pestslachtoffers te steunen. Bijvoorbeeld in een schoolklas of op een bedrijfsafdeling. Verder moet de verheerlijking van pesten en kwetsend verbaal gedrag op radio en tv worden verboden, ook in de vorm van humor. Want humor is vaak een dekmantel voor geestelijk geweld, onder het mom van vriendschappelijk plagen. Pesten is niet hetzelfde als vriendschappelijk plagen.

    Hieronder vind je websites over de meest effectieve methoden tegen pesten, gebaseerd op onderzoek.

    http://antibullyingresources.pbworks.com/w/page/34981845/Best-Practices-in-Bullying-Prevention-and-Intervention

    www.antibullyingresources.pbworks.com/w/page/34981845/Best-Practices-in-Bullying-Prevention-and-Intervention

    http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&tbo=1&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&biw=791&bih=374&tbs=qdr%3Ay&q=bullying+%22best+practices%22+successful+research+victims+university+bully+scientific&btnG=Zoeken&oq=bullying+%22best+practices%22+successful+research+victims+university+bully+scientific&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=s&gs_upl=-1305710276854l-1305710276854l0l0l0l0l0l0l0l0l0l

    www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&tbo=1&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&biw=791&bih=374&tbs=qdr%3Ay&q=bullying+%22best+practices%22+successful+research+victims+university+bully+scientific&btnG=Zoeken&oq=bullying+%22best+practices%22+successful+research+victims+university+bully+scientific&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=s&gs_upl=-1305710276854l-1305710276854l0l0l0l0l0l0l0l0l0l