Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Opvoeding en criminaliteit

  • Jet

    Of misschien beter nog: gebrek aan opvoeding en criminaliteit. In hoeverre kan de ontwikkeling van een geweten tijdens de opvoeding bijdragen aan het laten afnemen van de criminaliteit in de toekomst?

    Stelling:

    Zelf ben ik er van overtuigd dat het geweten gevormd moet worden, zeker als je zoals ik/wij geen richtlijnen voor de juistheid van het handelen erkent in religie of andere levensovertuiging. Als ouder moet ik dus naar andere wegen zoeken om ons kind normen en waarden bij te brengen, nl. gebaseerd op de ratio en niet omdat het van ‘god’ of iemand anders niet mag.

  • Cor van Dam

    Jet,

    Ik hoop dat we hier nog veel van je zullen lezen. :-)

  • Nelleke

    Allen ouders neem ik aan doen hun best ,en dacht dat mijn ouders daar anders over dachten dan denk het niet .

    Toen mijn kinderen geboren heb ik ook weleens gedacht ,wat een rotwereld ,zijn wel goed terecht gekomen ,nou denk ik dat ook voor mijn kleinkinderen en hou nou echt me hart vast !!!!!!!!!

  • Jet

    Ik geloof er niet in dat alle mensen hun kinderen een geweten bijbrengen. Ze zullen wel zeggen dat iets niet mag, of niet goed is, maar gewetensvorming is toch meer dan het aantrekken van een harnas van normen en waarden in mijn ogen.

  • Hyperactief

    Of misschien beter nog: gebrek aan opvoeding en criminaliteit. In hoeverre kan de ontwikkeling van een geweten tijdens de opvoeding bijdragen aan het laten afnemen van de criminaliteit in de toekomst? Aldus : Jet.

    Hoi Jet, ook al is opvoeding een onmisbaar grondbeginsel, kan ik je garanderen dat opvoeding niet garant staat voor een leven zonder criminaliteit. Omgevingsfactoren heeft een veel grotere invloed. Onderzoek naar zowel één als tweeëiïge tweelingen heeft laten zien, dat de opvoeding niet als hoofdoorzaak van problemen gezien kan worden. Daarnaast kunnen er voorbeeld burgers uit criminele gezinnen tevoorschijn komen als criminelen uit gegoede gezinnen. Ikzelf heb in dezelfde situatie twee zoon's die ruim een jaar verschilden opgevoed, de één ging vanzelf en de ander heeft meer als twee postcodeboeken als dossier, ik bedoel maar… Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    Allen ouders neem ik aan doen hun best ,en dacht dat mijn ouders daar anders over dachten dan denk het niet . Aldus : Nelleke.

    Hoi Nelleke, veel ouders doen hun best, en het aantal crimineeltjes van de ouders die niet hun best doen is veel kleiner dan het totale aantal. Ik ben zelf vroeger geen lievertje geweest maar dat kwam absoluut niet door mijn opvoeding toen ik ontspoorde. Huiselijk geweld/ scheiding of incest heb ik ook niet ondervonden, daarnaast was mijn moeder altijd thuis als ik uit school kwam, was dus ook geen sleutelkind. Er zijn zeer veel factoren die tot crimineel gedrag kunnen leiden. En elke nieuwe wet maakt nieuwe criminelen, zoals elke wet die afgeschaft wordt die criminaliteit “oplost”, het is maar net waar de prio's liggen om goed te kunnen definiëren.

    Toen mijn kinderen geboren heb ik ook weleens gedacht ,wat een rotwereld ,zijn wel goed terecht gekomen ,nou denk ik dat ook voor mijn kleinkinderen en hou nou echt me hart vast !!!!!!!!!

    Wij hebben destijds bewust voor kinderen gekozen en zijn er ook voor gegaan. Maar met de wetenschap van nu denk ik ook wel eens van zou ik het nu met alles wat ik ervaren heb en hoe de tijd in zijn algemeen is er dan nog voor kiezen. Ik denk van niet, alhoewel voor tijdens en na oorlogen ook kinderen geboren zijn, en daar zijn er ook zat goed van terecht gekomen. Als je alles van te voren weet, kan je voor een duppie de wereld rond.;) Groetjes v Hyperactief

  • Jet

    Dan komt bij mij de vraag op: kan het geweten bij ieder mens ontwikkeld worden of zijn mensen meer gebaat bij een rigide stelsel van do's en don'ts. Zelf vind ik het geweten nl. niet hetzelfde als de regels volgen; vlgs mij kan een goed ontwikkeld geweten ook leiden tot burgerlijke ongehoorzaamheid bijv. :)

  • Jet

    lees voor ‘goed ontwikkeld geweten’ ‘sterk ontwikkeld geweten’.

    Goed ontwikkeld in de zin van sterk ontwikkeld dus. Wil geen waardeoordeel vellen :)

  • Nelleke

    Zeg maar zo zeg maar niets .

  • Jet

    Hoe bedoel je dat?