Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Voetbalgeweld en vandalisme

  • Cor van Dam

    Vandalisme kun je misschien verminderen door een vereniging te starten waar je dingen kapot mag maken. Daarvoor kan dan een speciaal terrein worden ingericht. Daar kunnen lege flessen, oude meubels en andere zaken van het grof vuil worden vernield in groepsverband.

    Ook kunnen daar voetbalrellen worden nagespeeld, compleet met verklede ME-ers en sirenes. En je kunt daarbij gooien met blokjes hout. Iedereen draagt daarbij dan een helm.

    Eventueel kunnen zulke terreinen worden ingericht vlakbij voetbalstadions, zodat die activiteiten kunnen worden gecombineerd met voetbalwedstrijden?

    Ook kunnen mensen agressie kwijtraken door bijvoorbeeld middeleeuwse gevechten na te spelen met rubber wapens.

    De overheid zou zulke clubs volgens mij moeten stimuleren en subsidiëren, omdat het de schade door echt geweld kan verminderen..

    Daarnaast denk ik dat echte vernielingen en echt voetbalgeweld kunnen woren bestreden door o.a. de videobeelden van de daders op internet te publiceren en de daders een zeer langdurig stadionverbod te geven en zeer hoge boetes.

  • Alkien

    Ik vind dit erg onrealistisch Cor. Ik zie die hooligans echt niet spelletjes spelen op die manier.

    Als iets mag is het immers niet leuk meer, plus het is niet echt. Ik zie jou nog niet de “slopers” en “vechters” bij elkaar krijgen om een spelletje vernielen etc. te spelen.

    M.a.w. zeer onrealistisch !!!

    Daarnaast denk ik dat echte vernielingen en echt voetbalgeweld kunnen woren bestreden door o.a. de videobeelden van de daders op internet te publiceren en de daders een zeer langdurig stadionverbod te geven en zeer hoge boetes. Aldus Cor.

    Dit is mijns inziens achter de feiten aanlopen, daar dit inmiddels al gebeurd door middel van foto's op internet en in Opsporing Verzocht. Mijns inziens krijgt dit zeker een gevolg doordat er zo daders kunnen worden opgepakt. Er zijn er al diverse op die wijze herkent. Zie de site van Politie Rijnmond.

    Groet,

    Alkien.

  • Alkien

    gevolg moet natuurlijk zijn Vervolg.

  • Cor van Dam

    Alkien,

    Ik heb de ideeën van vernielclubs en rel-clubs genoemd in het kader van brainstroming. Ik denk dat het voorbeelden zijn van ideeen die kunnen leiden tot een hele reeks van nieuwe activiteiten.

    Ik geloof dat er beslist mensen zullen zijn die mijn genoemde activiteiten wèl leuk en opluchtend vinden. Daarbij denk ik ook aan kinderen, tieners, managers, overspannen mensen, enz… Ook bij hen kunnen deze activiteiten een gezonde uitlaatklep vormen voor spanningen en boosheid.

    Daarnaast zijn er ongetwijfeld voetbalvandalen die het veel te soft zullen vinden. Voor en met hen kunnen er andere sporten, activiteiten of spelen worden ontwikkeld, waarin zij wel hun gevoelens van kwaadheid of verdriet kunnen uiten. Misschien activeiten die meer status geven, omdat ze duur of meer gevaarlijk zijn. Of omdat je er heel getraind in moet zijn. Of omdat er veel personen van het andere geslacht op de tribune zitten, enz…

    En het is heel belangrijk op welke manier deze activiteiten worden gepromoot en door wie.

    Misschien in het kader van een straf of Glen Mills-instelling, misschien in de vorm van een psychotherapie, misschien gekoppeld aan de supportersclubs, misschien als onderdeel van bestaande sportverenigingen, misschien gekoppeld aan feesten waar ook vrouwen komen en gedansd wordt, misschien gekoppeld aan survivalsport-activiteiten, enz, enz…

    De site van Politie Rijnmond had ik gezien. Maar ik vond dat dit idee van internet-publicatie voor de volledigheid toch een plaatsje verdiende op dit forum.

  • Cor van Dam

    Ook kunnen de activiteiten die ik voorstel meer stoer en aantrekkelijk worden gemaakt voor vandalen, door er een competitie-element aan te verbinden.

    Misschien is het ook een idee als paintball toegankelijk wordt gemaakt voor mensen met weinig geld. Op dit moment is het namelijk nog een zeer dure sport.

    Terwijl paintball heel goedkoop kan zijn als de overheid daarvoor stukjes weiland beschikbaar zou stellen met daarop wat oude kasten en oude auto's als dekking. Ook kunnen de spelers daarbij slechts weinig patronen verschieten zonder dat het minder spannend wordt.

    http://images.google.nl/images?q=paintball&hl=nl&btnG=Google+zoeken

  • Alkien

    Ik blijf er hetzefde over denken Cor. Voor overspannen mensen oké, daar valt wat voor te zeggen, maar dan begeven we ons opeen heel ander vlak dan waar we in eerste instantie mee begonnen. Voor voetbalvandalen is het net wat jij zegt TE soft. Die hebben daar echt geen behoefte aan.

    Dansfeestjes koppelen aan dit soort activiteiten en dan ook met de bedoeling als uitlaatklep hebben ze volgens mij ooit de disco's voor uigevonden. En men kan naar de bioskoop of what ever. Voor de doelgroep waat jij het in eerste instantie over had zie ik dit niet als optie. Deze mensen gaan buiten de voetbalwedstrijden om ook gewoon naar de kroeg, naar school, werken en naar de disco, dus dat is volgens mij echt geen optie.

    Groet,

    Alkien.

    PS. Glen Mills etc. hebben hun eigen actieviteiten, en hebben mijns inziens dit soort dingen niet nodig.

  • Alkien

    Zou een optie kunnen zijn, maar nogmaals als men dit echt wil kan men dit nu ook al. Iemand die echt voor een hobby wil gaan, want zijn dit soort activiteiten, dan weet men ook het geld ervoor te vinden. En is dit geen optie zijn er ook nog genoeg andere opties, zoals karate, en andere vechtsproten. Veel van deze vandalen beoefenen vrijwel zeker een zeer geliefde sport ovan deze tijd namelijk het Kick- of Thai boksen.

    Dus ook hier zie ik niets in.

    Helaas ik kan er verder niets anders van maken. ;)

    Groet,

    Alkien.

  • mwb

    Dat is symptoon bestrijding.

    De oorzaak van de agressie moet weggenomen worden.

    mwb