Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Weer lage straffen hooligans

  • Arie

    Bron: www.nu.nl

    De politierechter in Rotterdam heeft maandag opnieuw hoofdzakelijk taakstraffen opgelegd aan relschoppers rond de voetbalklassieker Feyenoord-Ajax in april. Bij de ongeregeldheden raakten agenten slaags met grote groepen Feyenoord-supporters. Daarbij raakten 42 politiemensen gewond.

    De rechter week ook bij deze tweede groep supporters flink af van de eisen van het Openbaar Ministerie (OM), dat celstraffen van vier of maanden eiste. Na de eerste zitting, begin juni, ging justitie in beroep tegen de werkstraffen die toen werden uitgedeeld.

    Stadionverbod

    Voor hun aandeel in de rellen kregen de voetbalsupporters, van wie er twee kort de cel in moeten, maandag een strafrechtelijk stadionverbod voor twee jaar, met het eerste jaar een meldingsplicht bij alle wedstrijden van Feyenoord.

    Een man werd vrijgesproken, omdat de locatie waar hij in de fout zou zijn gegaan niet correct stond vermeld. “Puur om die reden kunt u gaan, niet omdat u zich niet afschuwelijk heeft gedragen die dag”, hield de rechter hem voor. De KNVB bleek allen al een stadionverbod voor twee jaar en 450 euro boete te hebben opgelegd.

    Stenen gooien

    De enige vrouwelijke verdachte, een 25-jarige Rotterdamse, werd veroordeeld tot drie maanden cel, waarvan de helft voorwaardelijk. De rechter vond stenen gooien en agressief benaderen van ruiters van de bereden brigade bewezen. “Wat u heeft gedaan slaat echt alles vanmiddag. Ik zie geen reden voor een taakstraf, dit is levensgevaarlijk.” Een 28-jarige man uit Bergen kreeg twee maanden cel, waarvan een voorwaardelijk, omdat hij van dichtbij een grote steen gooide naar de mobiele eenheid.

    Volgens justitie hadden de relschoppers het vooral gemunt op de politiemensen en was er vaak geen sprake van een strijd tussen supportersgroepen. “Meedoen, meelopen, meebrullen betekent dat je meegaat in de massa en meedeint op de golven van geweld die de massa veroorzaakt.”

    Ellende

    De rechter wees degenen die zich voor hun aandeel in de ongeregeldheden kwamen verantwoorden erop dat ze lang niet allemaal deel uitmaakten van de grote groep die continue stenen gooide naar de politie. “Maar ik kan het niet los zien van al die ellende die is aangericht”. Ze vroeg herhaaldelijk “wat dit nu met voetbal te maken heeft”. Om vervolgens zelf vast te stellen: “Geen bal”.

    Wat ik mij nu afvraag hè, een steen van dichtbij naar een agent gooien, is dat nu poging tot doodslag of niet? of is dit poging tot zware mishandeling?

    Gaat er nu een preventieve werking vanuit om voor het vanaf dichtbij grote keien gooien naar de politie, taakstraffen op te leggen?

    Lijkt mij toch heel frustrerend voor de politie, zoveel moeite om die gasten te pakken te krijgen, waaronder foto's op internetsite en meerdere uitzendingen van Opsporing Verzocht en de opgepakte lieden mogen 80 uur lang plantsoenen harken.

  • Hyperactief

    Hoi Arie, ja wat betreft de straffen in dit land vraag ik mezelf regelmatig af of dit land volledig de weg kwijt is. En niet alleen met voetbalsupporters, ik krijg van mijn zoon regelmatig de vraag hoe het kan dat hij langer zit voor een gerechterlijke dwaling en het ontkennen daarvan, terwijl er moordenaars zijn die met minder de straat alweer op mogen.:?:?:? Ik weet wel dat wat ik geprobeerd heb mijn kinderen in de opvoeding mee te geven, dat daar weinig of niets van heel gebleven is door wat er in de praktijk aan straf gegeven wordt.:(:(:( Eigenlijk wordt je als ouder door dit watjesbeleid te kakken gezet, laten ze eerst maar eens beginnen met een staatsopvoeding voordat ze naar ouders gaan wijzen, ik begrijp er in ieder geval niets meer van. En waar in deze de grens tussen doodslag of zware mishandeling ligt zou ik niet weten. Groetjes v Hyperactief

  • Arie

    Ja, de verhoudingen zijn een beetje zoek Hyper. Nu weet ik dat er steeds meer levenslang wordt opgelegd. Dat kan duiden op strenger straffen maar ook date r gewoon veel meer moorden e.d. worden gepleegd.

    Deze stenengooiers, zouden die echt afgeschrikt zijn door een foto op tv en internet en een taakstraf? Ik denk sommigen wel. De arrestanten blijken nl. opvallend vaak een hoge opleiding te hebben. Dat soort types is vaak helemaal allergisch voor een slechte ‘pers’.

    Nou, van mij mogen die lieden op staande voet ontslagen worden!!

  • Hyperactief

    Ja, de verhoudingen zijn een beetje zoek Hyper. Nu weet ik dat er steeds meer levenslang wordt opgelegd. Dat kan duiden op strenger straffen maar ook date r gewoon veel meer moorden e.d. worden gepleegd. Aldus : Arie.

    Hoi Arie, zie kwa recidive cijfers eens deze topic : http://www.prikpagina.nl/read.php?f=233&i=31186&t=31186 Oké ik weet dat levenslanggestraften nooit meer los komen tenzij ze na 20 jaar gratie krijgen maar wat zelden gegeven wordt. Maar bedenk hierbij dat de meeste moordenaars wel lang maar niet levenslanggestraften zijn, houd daarbij die cijfers uit die topic eens in je achterhoofd en je zal zien hoe we eigenlijk belazerd worden door de media-aandacht….

    Deze stenengooiers, zouden die echt afgeschrikt zijn door een foto op tv en internet en een taakstraf? Ik denk sommigen wel. De arrestanten blijken nl. opvallend vaak een hoge opleiding te hebben. Dat soort types is vaak helemaal allergisch voor een slechte ‘pers’. Aldus : Arie.

    Deze vraagstelling heb ik ook op psychologie staan, ik geloof niet dat het veel mensen afschrikt of er van leren. Kijk naar mensen die onder invloed rijden, elk weekend kan je programma's vol maken op TV van de gevolgen van met drank op rijden, maar het neemt niet af…… Terwijl 112 en 06-11destijds wekelijks de beelden op TV brachten van de ongelukken. Domme impulsiviteit komt meestal eerst, daarna het verstand, tenzij je dat van te voren gebruikt, maar hoeveel doen dat eigenlijk ??? Bar weinig !!!

    Nou, van mij mogen die lieden op staande voet ontslagen worden!! Aldus : Arie.

    Van mij gevoelsmatig ook, maar ik vraag me er tegelijkertijd bij af wat ze dan gaan doen, want iemand die niets te verliezen heeft is gevaarlijker dan iemand die veel te verliezen heeft. Voorwaardelijk ontslag lijkt me beter als je over de gevolgen nadenkt…. Groetjes v Hyperactief