Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Afval

  • Pieter Sipkes

    Net naar een eiland geweest. Heerlijk genoten. Maar dan zie je op het strand resten van kampvuur, met bulten lege blikjes, verpakkingen enz. enz. liggen. Een meertje vlakbij… hetzelfde verhaal.

    Op weg naar de basisschool van mijn kids komen we een school voor voortgezet onderwijs tegen. 200 meter verderop is een supermarkt. Over deze hele route ligt in de bosjes, op de straat en op de stoep: afval, afval en nog eens afval, chipszakken, lege koekdozen, flesjes….., terwijl er maar liefst drie prullenbakken op deze route staan.

    Ik erger me blauw. Dit is gewoon crimineel.

    Pieter

  • Alkien

    Heeft heel weinig met “crimineel” te maken Pieter. Is luiigheid en slordigheid van de koters zelf. Iets weggooien kost gewoon “teveel moeite”.

    Groet,

    Alkien.

  • Hyperactief

    I.D.D. Alkien, al kan ik me de ergenis wel voorstellen, maar is eerder iets voor de ouder pagina van hoe ze daar mee omgaan wat betreft hun kinderen. Groetjes v Hyperactief

  • Alkien

    Ja dat lijkt mij ook. ;)

    Groetjes,

    Alkien.

  • Pieter Sipkes

    Ik zie bij bepaalde pubers een extreme ongeïnteresseerdheid. Een ander ruimt het wel weer op of anders maar niet. En dan die gemeentewerkers uitschelden als ze de troep van diezelfde kinderen opruimen. Ik vind dat crimineel gedrag. Maar goed, zodra ik bij pubers crimineel gedrag zie vertonen in mijn omgeving, zal ik hier mijn ei dus niet kwijt kunnen. Bedankt voor de informatie.

    Pieter

  • Alkien

    Luiigheid, slordigheid valt niet onder crimineel gedrag. Vernieling, mishandeling, brandstichting etc. etc. dat valt onder crimineel gedrag. Rommel maken en eventueel scheldgedrag niet, is ook niet aantoonbaar dat dit ooit zal ontaarden in crimineel gedrag. Helaas zo zie ik het.

    Groet,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Hoi Pieter, extreme ongeïnteresseerdheid is het juiste woord, uitschelden van gemeentewerkers is asociaal, maar dat maakt het nog niet tot jou definitie crimineel gedrag. Je heb in dit land overtredingen en misdrijven in de wet staan, hetgeen wat jij noemt is een overtreding en geen misdrijf, het schelden is asociaal en zowel geen overtreding als een misdrijf. Voor crimineel gedrag betreffende pubers kun je hier heel goed terecht, maar dit valt er niet onder. En wat is er mis om dit op ouders neer te zetten, niets toch ??? Hoor je gelijk hoe ouders hiermee omgaan. Groetjes v Hyperactief

    Pieter Sipkes schreef:

    >

    > Ik zie bij bepaalde pubers een extreme ongeïnteresseerdheid.

    > Een ander ruimt het wel weer op of anders maar niet. En dan

    > die gemeentewerkers uitschelden als ze de troep van diezelfde

    > kinderen opruimen. Ik vind dat crimineel gedrag. Maar goed,

    > zodra ik bij pubers crimineel gedrag zie vertonen in mijn

    > omgeving, zal ik hier mijn ei dus niet kwijt kunnen. Bedankt

    > voor de informatie.

    >

    > Pieter

  • Hyperactief

    Ff als aanvulling, agressief gedrag en deliquent gedrag wordt ook vaak op één hoop geveegd, maar in de wetenschap als twee verschillende zaken gezien die niet met elkaar verward mogen worden. Groetjes v Hyperactief

  • Cor van Dam

    Pieter,

    Ik denk dat het gedrag dat jij beschrijft te maken heeft met een tendens in onze cultuur van egoïsme, respectloosheid, gemakzucht en verbaal geweld. Deze cultuur vormt een voedingsbodem voor het ontstaan van criminaliteit. Wat mij betreft is je bericht hier dus wel op zijn plaats. En ik deel je ergernis en bezorgdheid helemaal.

    Onze cultuur moet nodig veranderen. Vooral de tv moet daarbij het goede voorbeeld geven in alle soorten programma's.

  • Cor van Dam

    Het beeld van extreme vervuiling rond middelbare scholen ken ik maar al te goed. De vervuiling is bij sommige scholen zo massaal dat het de leefbaarheid voor de omwonenden duidelijk aantast en leidt tot voortdurende hoge kosten voor het opruimen door de gemeente.

    Deze vervuiling moet daarom ook worden aangepakt met straffen. Een (jonge) agent in burger kan de daders stiekem filmen vanuit een tas. Die dader moet vervolgens een hoge boete krijgen van agenten in uniform. En bij de derde keer moet de dader een jaar lang acht uur per week zwerfvuil opruimen in die buurt.

    De grootste vervuilers krijgen er dan zelf belang bij dat hun medescholieren de omgeving schoon houden.

    Verder kan aan de leerlingen via school en tv worden geleerd om elkaar aan te spreken op dit vervuilende gedrag. Dit aanspeken moet daarbij ook worden getraind in rollenspelen. Hiermee moet al worden begonnen op de lagere school.