Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Poging tot moord????

  • Arie

    Bron: www.nu.nl

    OM vervolgt gooiers molotovcocktail voor poging moord

    BREDA - Het Openbaar Ministerie in Breda wil zes Tilburgse jongens tussen de 13 en 18 jaar vervolgen voor poging tot moord. De zes worden verdacht van betrokkenheid bij het gooien van een molotovcocktail in een woning aan de Kruidenlaan in Tilburg, aldus justitie dinsdag in de nacht van 2 op 3 augustus.

    Toen de brandbom in de woning werd gegooid, was daar een gezin met drie kinderen en een gast binnen. Het projectiel ging niet af. De jongens zijn vorige week opgepakt. Ze maakten deel uit van een grotere groep die in de Kruidenbuurt mensen zou intimideren, bedreigen en mishandelen.

    Gevoelsmatig heel goed dat zo'n stelletje pestkoppen c.q. hufters hard wordt aangepakt. Maar ik denk dat het OM het moeilijk gaat krijgen om de jognen voor poging tot moord veroordeeld te krijgen. Bewijs maar eens dat ze de (voorwaardelijke) opzet hadden iemand om het leven te brengen.

  • Alkien

    Hoi Arie,

    Zou het niet zo kunnen zijn, dat men probeerd poging tot moord te krijgen, omdat deze jongens hadden kunnen weten dat er in een woonhuis mensen aanwezig zouden kunnen zijn ???

    Of dit zo werkt weet ik niet precies, maar het lijkt mij op deze wijze vrij voor de hand liggend.

    Groet,

    Alkien.

  • Arie

    Hoi Alkien,

    Dat is wel zo, maar dan ligt een tenlastelegging voor pogimng tot doodslag toch meer voor de hand? Want hoe bewijs je dat deze jongens naar dat huis zijn gegaan met het vooropgezette doel om de bewoner(s) te vermoorden?

  • Alkien

    Ja daar heb je gelijk in Arie. Ik weet ook niet precies hoe dit in elkaar zou kunnen steken. Weet je, ik denk dat Hyper hier ook nog wel op zal reageren, misschien helpt hij ons wel allebei uit de droom. Poging tot moord ,tja, misschien weet men meer dan dat er in de media wordt weergegeven.

    Groet,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Hoi Arie, is moeilijk oordelen van dit mediaberichtje. Maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat de verdachten die inmiddels verhoord zijn, één of meer ervan in het proces verbaal verklaard zouden kunnen hebben, dat ze dit van te voren hadden beraamd met het doel iemand daarbinnen te treffen. Dan heb je een poging tot doodslag met ander feit, dat andere feit kan uit voorbereidende handelingen bestaan, dit alles is geregeld in art. 288 Wetboek van Strafrecht Art 287 is doodslag alleen en art. 289 is moord. Maar poging tot moord is weer een mediamisser in de benaming, ik kom dan mocht het zo gegaan zijn als ik beschreef, uit bij 288. Groetjes v Hyperactief:)

  • Arie

    Hoi Hyper,

    Wellicht inderdaad een mediamisser. Moord en doodslag worden inderdaad nogal eens door elkaar gehaald, dat klopt. :)

  • Rure

    Maar uiteindelijk Arie. Je hebt gelijk maar we praten hier over rechtsmaatregelen. En of iemand nou doodgaat met het etiket doodslag of moord….. Dat maakt voor hem niets uit en voor de nabestaanden ook niet. En hufters waren het die niet hard genoeg aangepakt kunnen worden

    groet

    rudi

  • Hyperactief

    Kan ik hieruit opmaken dat jij voor de doodstraf bent rudi ??? Ik niet, en daar heb ik hele goede onderbouwde redenen voor. Groetjes v Hyperactief

  • rudi

    Nee, als dat je dat concludeert , druk ik me waarschijnlijk volledig verkeerd uit. Ik ben de laatste die voor de doodstraf is. Behalve in ZEER uitzonderlijke gevallen ( oorlogsmisdadigers ) ben ik te allen tijde tegen de doodstraf

  • Hyperactief

    Ik had het inmiddels al begrepen uit je topic verderop het bord rudi, voor oorlogsmisdadigers ben ik er overigens ook niet voor. Ik wil geen staat als moordenaar, daarnaast blijf je rechterlijke dwalingen houden. (alhoewel dat met oorlogsmisdadigers minder snel zal gebeuren) En ik vind daders er te makkelijk vanaf komen, dood is dood. Terwijl de nabestaanden van slachtoffers levenslang hebben, dus vind ik dat laatste voor hun met een versobert regime beter. En nu ga ik naar mijn mandje, lees het morgen wel.;) Groetjes v Hyperactief