Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Gezocht mensen die een keer zijn overvallen voor programma 16 miljoen rechters

  • Mayliss Houtzagers

    Hallo allemaal,

    Wij zijn bezig met een nieuw programma van de Vara, namelijk “Zestien miljoen rechters”. Het wordt gepresenteerd door Astrid Joosten en behandelt in elke aflevering een bestaande rechtszaak.

    Het publiek kan in de zaal door te stemmen zijn mening geven over het onderwerp. Het is de bedoeling dat het publiek zich probeert te verplaatsen in de rol van de rechter.

    Er is een advocaat die gaat pleiten en een officier van justitie. Er worden drie korte films over de desbetreffende zaak vertoond. Na elk filmpje is er ruimte voor discussie. Het kan zijn dat een mening verandert na het zien van het tweede of derde filmpje.

    Op dinsdag 18 oktober gaan we rond 19 uur een proefopname maken van dit programma.

    Het thema van het programma is het recht op zelfverdediging. Voor deze opname zijn we op zoek naar mensen die slachtoffer zijn geweest van een overval. Mensen die graag meepraten over dit onderwerp, maar ook mensen die niet er over willen praten, maar het wel interessant vinden. Uiteindelijk stemmen mensen anoniem over het vonnis. Het is alleen niet honderd procent zeker dat iedereen aan het woord komt.

    Misschien kan iemand me helpen aan contactgegevens? Wie zelf interesse heeft om te komen, kan mij mailen of bellen.

    Ik zie uit naar een reactie over de mogelijkheden.

    Met vriendelijke groet,

    Mayliss Houtzagers

    Mayliss.houtzagers@vara.nl

    035-6711374

    06-42163309

  • Hyperactief

    Hoi Mayliss Houtzagers, ik kan je gelukkig niet helpen, gelukkig omdat ik nooit overvallen ben.;) FF een vraagje, wat is de achterliggende gedachte achter het programma, gewoon vermaak of dient het een doel om iets te onderzoeken op deze manier??? Groetjes v Hyperactief

  • Bogus

    Beste Mayliss,

    De veroordeelde verdachten worden zo toch dubbel gestraft of is de opzet zo dat alles onder de mantel van de anonimiteit wordt bedekt, veel zwarte gezichten dus? Dan komen nog veel zaken als bv. de M.O. die de zaak zo uit de anonimiteit halen.

    Mijn punt is: de privacy van de verdachte, bij het laten zien van de bijzonderheden van de zaak vb. een aan harddrugsverslaafde in zijn jeugd veelvuldig seksueel misbruikte junk (verzachtende omstandigheid?) overvalt een broodjeszaak met een sok met één klein kijkgat i.p.v. een panty over zijn gezicht, loopt zo klungelig weg dat hij onmiddelijk aangehouden kan worden met zijn buit en dat dit alles in een drukke winkelstraat door menig mens wordt gadegeslagen, wordt veroordeeld en zit zijn straf uit.

    Willen jullie dit alles nog een keer op TV laten zien aan 16 miljoen rechters en de man nog een keer straffen? Ik denk zelfs dat dit verboden is, althans die rechtzaken mogen jullie gaan voeren tegen op sensatie beluste advocaten die hun onfortuinlijke clienten graag nogmaals bijstaan.

    Of denken jullie dat zolang er geen naam, tijd, plaats wordt genoemd er geen sprake is van bv. laster?

    Dat straffen vaak te licht zijn en ons beleid t.a.v verslaafden en mentaal, sociaal gestoorden ernstig te wensen over laat, daar worden we al dikwijls mee geconfronteerd, niet?

    Het positieve van zo'n programma zou kunnen zijn dat daar wat aan gaat gebeuren.

    Ik, als VARA-lid vind overigens dat het vrij Talpiaans is.

  • Hyperactief

    Volgens mij is Mayliss zelf opgepakt Bogus, want ze is in geen velden of wegen meer te bekennen.:D Groetjes v Hyperactief;)

  • Bogus

    *D