Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Internetterreur

  • Egeltje

    Zag vanmiddag een deel van een programma over wat internetterreur met kinderen kan doen. Heb er als volwassene ervaring mee, maar ik vond dit veel erger. Weet iemand of er op dit gebied al wetgeving is in Nederland?

  • Hyperactief

    Hoi Egeltje, er is wetgeving in de maak, maar strafbare feiten zoals doodsbedreiging e.d. is op internet net zo strafbaar als er buiten. Daarnaast kun je met bewijzen en technische gegevens providers van misbruikers op de hoogte stellen, sommige providers sluiten zonder pardon een account af, hebben we laatst nog voor handen gehad toen iemand via de mail dacht te kunnen zieken, één mailtje naar de provider met de technische gegevens uit de bron erbij was voldoende voor afsluiting van dat account. Groetjes v Hyperactief

  • Newy

    Er is niets zo goed te controleren dan ìnternet!

  • Hyperactief

    Leg eens uit Newy, internet is groot hoor, elektronische sporen spreekt voor zich, of bedoelde je dat voor opsporingsinstanties ??? Groetjes v Hyperactief

  • Newy

    Nou ik bedoelde het meer in de richting dat alles wat je via internet doet meerdere keren word vastgelegd. Op je eigen computer, bij je provider, bij websites die je bezoekt, op emailservers. ook de routes die je op het internetverkeer neemt zijn eenvoudig te achterhalen. Daarnaast zijn er nog de on-officiele dingen die de boel vastleggen. Echelon enz enz.

    Maarja, misschien ben ik iets te paranoia.

  • Newy

    Nouja, misschien ben ik écht te paranoia, want dit staat toevallig vandaag op de website van de Telegraaf:

    Alle info internetverkeer bewaard vanaf 2007

    STRAATSBURG - Telecom- en internetbedrijven moeten vanaf juli 2007 in de 25 EU-lidstaten gegevens bijhouden over alle gesprekken via telefoon of gsm en communicatie via het wereldwijde web. Het Europees Parlement stemde woensdag in met een voorstel van het Britse voorzitterschap van de EU om massaal gegevens op te slaan in de strijd tegen terrorisme. Het EP was volledig medebevoegd op dit terrein.

    EU-lidstaten krijgen wel de vrijheid om zelf te bepalen of zij minimaal zes maanden of maximaal twee jaar gegevens op willen laten slaan door de telecomsector. Ook mogen nationale regeringen beslissen of telecommaatschappijen de niet gelukte of verbonden oproepen bij moeten houden. Minister Donner van Justitie gaf al eerder aan dat hij dit niet ziet zitten. Een Europese lidstaat kan verder de hele data-opslag nog maximaal uitstellen tot en met eind 2008.

  • Egeltje

    Ik weet dat het kan, maar krijg je van rechtswege ook de hulp en bijstand die daar voor nodig is? Zelf ben ik een eind gekomen met meldingen, maar dat ging dan over postings, niet over MSN. Heb altijd het idee dat MSN veel vluchtiger is.

  • Hyperactief

    Dat spreekt voor zich zoals ik al zei Newy, maar als je geen verkeerde dingen doet dan heb je niets te vrezen. Opsporingsinstanties met verregaande bevoegdheden vind ik een ander verhaal, het gaat ze gewoon geen moer aan, tenzij iemand crimineel of terroristisch bezig is, maar dan moeten daar wel controleerbare bewijzen voor zijn, en niet dat men op dit gebied zoals nu doorslaat om in alles iets verdachts te zien. Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    Nee hoor, je bent niet paranoia, dit is dus een voorbeeld van doorgeslagen wetgeving. Overheden kunnen veel te gemakkelijk terrorisme aangrijpen om andere groeperingen uit te schakelen die hun niet gezind zijn. Gezien de geschiedenis dat veel mensen niet met macht om kunnen gaan, krijgt men met zulke wetgeving “democratische” middelen in handen om machtsmisbruik toe te passen. Met dit soort wetgeving moet je banger zijn voor de overheid zelf dan voor terrorisme, het tast een ieders grondrechten aan, en dat is ronduit gevaarlijk met machthebbers die denken dat het Koninkrijk van hun is, i.p.v. dat ze het volk waardoor ze betaald worden dienen…….:( Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    Daar is geen zinnig woord over te zeggen Egeltje, afhankelijk van de ernst. Politici of andere figuren op hoge posities wordt adequater op gereageerd dan op burgers, dat is helaas een feit. Groetjes v Hyperactief