Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

STRAFFEN HELPT !!!

  • Hyperactief

    Hieronder een interessant stukje van een criminoloog wat het overdenken waard is. In het geval van moord/ doodslag, iemand met een bezopen kop de andere wereld inrijden, alsmede met zware gewelds en zedendelicten ben ik het voor de volle 100 % hier mee eens. Als hij bedoeldt dat armoede niets met dit soort zware criminaliteit te maken heeft ben ik dat met hem eens. De lichtere vormen van diefstal e.a. criminaliteit heeft vaak wel met armoede te maken, maar gezien de bron die ook over de TBS artikelen heeft, vermoed ik dat hij die lichtere vormen hier niet bedoeld. Ik ben benieuwd wat anderen van de visie van deze criminoloog hebben, ik ben het in ieder geval met hem eens aangaande waar levens van slachtoffers of nabestaanden verwoest worden….. Groetjes v Hyperactief

    Column

    STRAFFEN HELPT

    Chris Ruttenfrans

    Mensen die zich bezighouden met het helpen van andere mensen, omdat die andere mensen zichzelf niet zouden kunnen redden, hebben vaak opvattingen die aantoonbaar onjuist zijn, maar toch hardnekkig blijven voortbestaan. Een van die opvattingen is dat criminaliteit het gevolg is van armoede. Een andere is dat straffen niet helpt. Minstens twee keer per week lees je in de krant en tijdschrift of hoor je op de radio en tv dat straffen niet helpt, en dat strenger straffen helemaal niet helpt.

    Dat is ergerlijk, omdat iedereen die er ook maar vijf seconden over nadenkt, inziet dat dit niet waar is. Zelfs in Nederland waar een crimineel maar een heel kleine kans loopt om gepakt te worden en een nog veel kleinere kans om gestraft te worden, draagt die heel geringe kans ertoe bij dat niet nog veel meer mensen dan nu het criminele pad opgaan. Als de kans op straf nul zou zijn, zou de criminaliteit verduizendvoudigen. Straffen helpt dus om de misdaad nog enigzins binnen redelijke proporties te houden.

    Meer en strengere straffen kan de misdaad zelfs sterk verminderen. Hoe meer criminelen worden opgesloten en hoe langer die opsluiting duurt, des te lager de criminaliteit. Iemand die vastzit, kan nou eenmaal niet nog meer delicten plegen. De daling van de criminaliteit in de Verenigde Staten, die nu al enige jaren aanhoudt, is waarschijnlijk het gevolg van meer en langere celstraffen.

    Ook het slachtoffer van een misdrijf wordt geholpen door de dader een flinke straf te geven, een straf die in proportie staat tot de ernst van het delict. Betekent dat dat het slachtoffer een wraakzuchtig, bloeddorstig wezen is? Nee. Het slachtoffer is iemand die in confrontatie met de dader, die hij niet gezocht heeft maar die hem is opgedrongen, de zwakste is geweest. Hij is bestolen, mishandeld of vermoord. Een evenredige straf voor de dader betekend erkenning van het leed dat het slachtoffer is aangedaan. Het recht schaart zich aan de kant van het slachtoffer.

    Doet het recht dat niet, dan kan het slachtoffer niet eens beginnen met het verwerken van zijn leed. Waar stelselmatig niet of te licht wordt gestraft, zoals in Nederland, waar je voor een geweldsdelict ‘bestraft’ kunt worden met 240 uur dienstverlening, heerst in feite de wet op de jungle.

    Al die mensen die steeds maar zeggen dat straffen niet helpt, bedoelen dat straffen de dáder niet helpt. Maar dat hoeft toch helemaal niet? Chris Ruttenfrans is criminoloog en redacteur Letter en Geest van Trouw. BRON: PSY, Jaargang 9 * Nummer 14, 23 december 2005.

  • Burger

    Ja, dat roep ik al jaren… zijn er echt mensen die het nóg niet begrijpen? Gaan ze zeker weer naar Amerika wijzen, maar dat argument is al zo vaak ontkracht…

  • Hyperactief

    Ja, dat roep ik al jaren… zijn er echt mensen die het nóg niet begrijpen? Gaan ze zeker weer naar Amerika wijzen, maar dat argument is al zo vaak ontkracht… Aldus: Burger.

    Hoi Burger, je kan mijn insteek in deze, oftewel aan de ene kant preventie waaronder voor de kleinere vergrijpen kansen creëren, en aan de andere kant een keiharde aanpak. Die twee ingrediënten kun je niet los van elkaar zien. En aangezien deze dicussie er al weer twee maanden staat, zou je zeggen dat er nog mensen zijn die het niet begrijpen.;) Groetjes v Hyperactief:)

    P.S.: Heb je het TBS debat nog gezien ??? Hier staat het commentaar daarop van mij :

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2352&i=229&t=229

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2352&i=270&t=270

  • Obiwan

    In een geordende samenleving moeten regels (normen) bestaan, volgens welke de mensen zich moeten gedragen. We onderscheiden fatsoensnormen, normen van moraal (door het geweten ingegeven) en rechtsnormen. Het gezag van de fatsoensnormen en de normen van moraal is niet sterk genoeg om de mensen ervan te weerhouden ze te overtreden.

    Ruttenfrans heeft dus gelijk wanneer hij zegt: als de kans op straf nul zou zijn, zou de criminaliteit verduizendvoudigen. Straffen helpt dus om de misdaad nog enigzins binnen redelijke proporties te houden.

    Ik vindt wel dat die straffen ook binnen redelijke proporties moeten blijven.

    Ruttenfrans. Meer en strengere straffen kan de misdaad zelfs sterk verminderen. Hoe meer criminelen worden opgesloten en hoe langer die opsluiting duurt, des te lager de criminaliteit. Iemand die vastzit, kan nou eenmaal niet nog meer delicten plegen. De daling van de criminaliteit in de Verenigde Staten, die nu al enige jaren aanhoudt, is waarschijnlijk het gevolg van meer en langere celstraffen.

    Dit soort uitspraken hebben we niks aan in Nederland. Laten we nou maar gewoon onze eigen polder rechtspraak bewaren. Nederland is Amerika niet.

    Bovendien geloof ik niks van die daling van de criminaliteit in de VS.

  • Hyperactief A-P

    Hoi Obiwan, ik ben het met Ruttenfrans eens als ook de nadruk op preventie komt te liggen. Waarmee ik bedoel, dat we nu de achterlijkheid in dit land hebben dat politici met de hele boterberg overschot op hun kop geparkeerd zo naïef zijn om te denken dat een crimineel die je met lege handen op straat zet wel goed gedrag zal gaan vertonen. De praktijk en dat is ook logisch al zou men er over nadenken (dat laatste is schaars goed) dat je kunt wachten tot ze weer de fout ingaan met lege handen. Ieder mens moet kunnen overleven, en alleen verharding zonder toekomstperspectief en/ of kansen en afbraak van de vangnetten stuwt alleen de criminaliteit omhoog en zal uiteindelijk de samenleving ondermijnen. De prijs van de Balkenende kabinetten zal elke belastingbetaler op termijn dubbel en dwars in zijn knip terug voelen. Dus straffen helpt alleen als er ook perspectief en vangnetten zijn. Mensen die door de liberalisatie aan het eind van hun geld steeds een groter stuk maand overhouden omdat woonlasten een luxe aan het worden zijn worden min of meer gedwongen in illegale praktijken !!! Maar ja wie ben ik. Groetjes v Hyperactief

  • Obiwan

    Hyperactief schreef:

    Dus straffen helpt alleen als er ook perspectief en vangnetten zijn.

    Juist.

    —————–

    Mensen die door de liberalisatie aan het eind van hun geld steeds een groter stuk maand overhouden omdat woonlasten een luxe aan het worden zijn worden min of meer gedwongen in illegale praktijken.

    Mensen gaan proberen om aan geld te komen. Misschien eerst legaal, maar als dat niet lukt, illegaal. Straf is iets om rekening mee te houden, maar als de nood echt aan de man komt dan laten de mensen zich niet stoppen door zwaardere straffen. Sterker nog, de meeste personen hebben geen idee welke straffen er staan op verschillende delicten. Die weten helemaal niks van strafvordering en strafrecht. Ook kleine criminelen niet.

    ——————

    Ieder mens moet kunnen overleven, en alleen verharding zonder toekomstperspectief en/ of kansen en afbraak van de vangnetten stuwt alleen de criminaliteit omhoog en zal uiteindelijk de samenleving ondermijnen.

    Zo zie ik dat ook. Tuurlijk, als de staat mensen na een paar kleine delicten, direct levenslang geeft, dan heb je nooit meer last van ze. Lekker makkelijk. Maar dan krijg je m.i. hele andere onprettige ontwikkelingen.

  • Hyperactief A-P

    Ik ben het in deze helemaal met je eens Obiwan. Mensen die het hardste roepen om onorthodoxe maatregelen, beseffen niet dat ze zonder na te denken ook hun eigen valkuil kunnen graven. Dat burgers vaak nog emotie op incidenten laten lopen oké, maar dat de politiek daarin mee gaat om een graantje mee te pikken met stemmen straks vind ik uitermate zorgwekkend. Neem de TBS incidenten aangaande een psychiatrie met geen smetteloze reputatie. Het is alom bekend als er een probleem gecreëerd wordt en de media er op duikt dat politici onder die druk vaak weer het gevraagde geld wat ze zogezegt tekort krijgen geven. Maar wat nu, als blijkt dat de incidenten gecreërd zijn, laat een paar TBSsers los waarvan je weet dat de kans groot is dat ze de fout ingaan, en het extra geld is binnen.:( Ik zeg niet dat het opzettelijk gebeurd, maar als ik zie wat er gebeurd dan zal het me niets verbazen. Mensen die hun uiterste best doen blijven soms binnen, terwijl mensen die het niet aankonden verlof blijven houden, probleem is dat zolang er geen politie aan te pas komt, ze het zelf weg kunnen schrijven zoals het hun uitkomt…. Groetjes v Hyperactief