Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Welke alternatieve straffen zijn geschikt?

  • Cor van Dam

    Leuk initiatief, dit prikbord. Het zou hier best es druk kunnen worden.

    GEVANGENISSTRAF WERKT NIET GOED

    De huidige gevangenisstraffen in Nederland zijn ongelooflijk kostbaar en hebben weinig positief effect. Hiervoor zijn een aantal oorzaken:

    a. Ze verhogen soms de status van de gedetineerde bij zijn vrienden.

    b. Ze zijn een leerschool voor criminaliteit.

    c. Ze worden soms niet echt als straf ervaren.

    d. Ze veranderen vaak niet iemands normen, gevoelens en gedrag.

    VRAGEN

    1. Wat kost een dag gevangenis per gedetineerde in Nederland?

    2. Welke alternatieve straffen kunnen meer geschikt zijn dan gevangenisstraf?

    3. Welke combinaties van alternatieve straffen zouden geschikt kunnen zijn? En voor welke categorieën gestraften?

    4. Zijn er in het buitenland positieve ervaringen met bepaalde alternatieve straffen?

  • Japio

    Ach ja dat is een moeilijk onderwerp.

    Iemand beroven van zijn vrijheid lijkt op het eerste gezicht een probaat middel. Maar wat je zegt, de praktijk wijst uit dat het niet zo is.

    Wat mij betreft zouden aantal zaken - naast het basale opsluiten met macho-collegae - meer centraal moeten staan in een straf:

    - Confrontatie met de slachtoffers (bijv bij moord, beroving, pedofilie, verkrachting e.d. Bij belastingontduiking zal dit weinig uithalen.)

    - Werkstraf (gedwongen werk is vaak niet leuk, zeker als je er niets mee verdient. Zo dragen ze toch nog bij aan productiviteit aan de maatschappij. Liefst ‘rot’werk waar weinig mensen voor te vinden zijn. Dus niet bejaarden een kopje koffie brengen, maar werk op een dierdestructie-bedrijf/ rioolwerkzaamheden o.i.d.) Deze moet echter niet te lang aanhouden, anders raakt iemand helemaal gefrustreerd en keert zich nog verder tegen de maatschappij. Hij/zij moet ‘voelen’ dat het aan zijn/haar eigen gedragen te wijten is dat ze nu in de drek staan.

    - Satelietbewaking (met ingebouwde audio-opname-apparatuur, tappen van telefoon). Zo beroof je iemand virtueel van zijn vrijheid. Hij/zij kan echter gaan en staan waar zij wil, zolang je maar niet buiten je boekje gaat. Bel je met je moeder, dan doet dat er verder niet toe, bel je een ex-collega dan moeten de monitoring aangescherpt worden en volgen sancties.

    - Hiermee samenhangend een gecontroleerde reintegratie. Een werknemer van justitie waaraan ze verantwoording moeten afleggen over hun levenswijze. Wat gaat er goed, en wat niet? Hoe komt dat? Hoe wil je dat verbeteren? Net als de meester vroeger op school. De meester kan sancties opleggen (geen contact meer met die en die vriend), die de gedetineerde zelf kan opheffen door beter gedrag.

    Het gaat er vooral om dat een persoon zelf gaat inzien dat een criminele levenswijze lijdt tot niets. En zeker niet bijdraagt aan geluk.

    Kortom geef ze het gevoel dat ze nagejaagd worden (doet de AIVD nu ook met vermeende terroristen al) als ze buiten hun boekje gaan.

    Om op vraag 1 terug te komen. Volgens mij heb ik pas gehoord dat een dag in een TBS zo'n 450! euro kost. Dan zit je dus op 165.000 euro op jaarbasis. Ik weet niet zeker of deze getallen wel kloppen.

  • Nelleke

    Wat denk je dan van verkeers ongelukken ,krijgt de dader ook maar weinig maar ik als slacht toffer heb levens lang

  • Cor van Dam

    Bedankt voor je weloverwogen reactie Japio. Ik denk dat je ideeën goed zijn.

    Satelietbewaking kan denk ik ook met behulp van een niet zelf te verwijderen elektronische enkelband. De zogenaamde elektronische detentie. Hierbij is iemand verplicht om op bepaalde tijden of permanent thuis te zijn. Dit lijkt me een goed systeem.

    Ik denk dat het effectief afschrikt als je na een ‘eenvoudige’ woninginbraak bijvoorbeeld drie jaar lang 's avond je huis niet uit mag.

    En ik denk dat het ook effectief kan zijn als je slechts een noodzakelijke hoeveelheid geld en luxe artikelen mag bezitten gedurende zo'n periode. En als je in die periode ook geen auto en scooter mag bezitten. En als je in die periode geen rijbewijs mag hebben.

    Straffen moeten inderdaad wel vergezeld gaan van goede psychologische begeleiding.

    ———————————————————————-

    Nelleke,

    Ik vind het erg voor je als je slachtoffer van een verkeersongeluk bent geworden. Verkeersovertredingen moeten volgens mij veel zwaarder bestraft worden dan nu het geval is. En bij de tweede herhaling intrekking van het rijbewijs, omdat rijke mensen soms lachen om boetes.

    Maar als er een verkeersongeluk heeft plaats gevonden, is er natuurlijk niet altijd sprake van duidelijke schuld.

  • Japio

    Tja, ik zie meer in die GPSmonitoring. Met elektronische detentie, zit je op bepaalde tijden toch nog virtueel gevangen.

    Ik denk dat je mensen beter het gevoel kunt geven dat ze gemonitoord worden. In de trand van: “Je bent vrij om te gaan waar je wilt, maar wij houden je in de gaten. Verdenken we je ergens van, dan gaan wij precies na waar jij op die avond was, welke gesprekken je hebt gevoerd” Een alibi verzinnen heeft geen zin. Wij weten alles.

    Leef je volgens de wet, dan heb je van ons geen last. We laten je tracering met rust. Is er ook maar de minste verdenking dan kammen we je helemaal na. Geen smoesjes.

    Je kunt dus maar beter goed doen.

    Zal erg overkomen als een politiestaat, ik weet het. Ik hoor de tegenstanders al met al hun argumenten. En gelijk hebben ze. Maar meer dan 99% van de mensen zal er nooit mee te maken krijgen en zij die dat wel hebben, hebben het erna gemaakt.

    Met die hele criminologie verval je snel in ethiek.

    GRZ Japio

  • Japio

    Nelleke,

    Ik vind het oprecht heel erg voor je dat je betrokken bent bij een verkeersongeval (van een naaste). Bedenk goed dat niemand van huis gaat om iemand aan te rijden.

    Met drank en/of een veel te hoge snelheid vind ik het een ander verhaal.

    Hier is laatst een (interessante) discussie over geweest bij het KRO-programma “Wat zou jij doen”. In de studio waren mensen van wie hun kind slachtoffer (dodelijk!) was van een verkeersongeval. De meerderheid verafschuwde de veroorzaker van het ongeluk. Eén vrouw wiens 10jarig zoontje dood gereden was, had echter een goed contact met de dader. Zij had dus onder andere het argument, dat niemand van huis gaat met de gedachte iemand aan te rijden. Zij had er begrip voor dat ook het leven van die dader van de één op de andere dag totaal omgekeerd was. Ik had het zo nog nooit bekeken. Ik denk niet dat ik dat zou kunnen, maar ik vond het wel van erg veel moed getuigen van haar.

    Ik kan zo snel geen link voor je vinden, maar het was de moeite waard. Misschien heb jij het ook wel gezien?

    Vriendelijke groet, Japio

  • Cor van Dam

    Japio,

    Ik vermoed dat je veel over deze onderwerpen nagedacht hebt.

    Ja, misschien heb je gelijk. Maar er moet wel voldoende afschrikking uitgaan van de straf. Dit kan misschien door een lange strafduur worden gerealiseerd.

    Onderzoek zal moeten uitwijzen wat de resultaten zijn bij de verschillende alternatieve straffen. Ik denk in elk geval dat er veel effectievere en slimmere strafsystemen zijn te verzinnen dat wat er nu wordt gebruikt.

    Hoe kunnen de regering en vooral de politieke kiezers er van worden overtuigd dat andere straffen waarschijnlijk beter werken en veel goedkoper zijn dan gevangenisstraf? Dat wil zeggen, mits ze heel goed en gericht worden toegepast.

    Zijn er criminologen die dit ook vinden? Wordt hun stem gehoord? Waar liggen de bottlenecks in dit krachtenspel?

  • Cor van Dam

    Japio,

    Ik ben erg onder de indruk van je vernieuwende en realistische bijdragen. Ik hoop dat je hier nog vaker een bericht wilt achterlaten.