Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wat kunnen de media beter doen?

  • Cor van Dam

    1. Welke rol spelen de media bij het in stand houden van de criminaliteit en bij de vaak onvriendelijke sfeer in Nederland? Met ‘sfeer’ bedoel ik de manier waarop we met elkaar omgaan.

    Ik denk bij ‘media’ aan a. tv, b. radio, c. kranten en tijdschriften en d. internet.

    2. Is er op dit gebied een verschil tussen publieke en commerciële omroepen?

    3. Hoe kunnen de media bijdragen aan een vermindering van de criminaliteit en aan een prettiger sfeer in Nederland?

    4. Hoe kan de overheid dat proces bij de media positief beïnvloeden?

    5. Welke politieke partijen zijn het meest bereid om de omroepen op dit gebied positief te beïnvloeden?

    6. Wat waren tot nu toe de belemmerende factoren voor die positieve overheidsinvloed?

    7. Hoe kunnen de belemmerende factoren voor die overheids- invloed misschien worden verminderd?

  • Pieter Sipkes

    Ik weet het niet, jij?

  • Cor van Dam

    Pieter,

    Ik denk dat de belangrijkste oorzaken van de Nederlandse criminaliteit liggen in de mentaliteit en de cultuur. De meest effectieve en betaalbare manier om deze twee zaken te beïnvloeden is via de tv en andere vormen van ICT.

    Het is belangrijk dat deze ethische en informatieve boodschappen ook worden ‘verpakt’ in alle normale amusementsprograma's. Deze boodschap moet natuurlijk wel subtiel worden overgebracht.

    Over dit onderwerp wordt gediscussieerd op de volgende pagina: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2177&i=267&t=267

  • Cor van dam

    Criminaliteit is nu een van de grootste maatschappelijke problemen in ons land met ver rijkende schadelijke gevolgen. En ik zie op tv dat de commerciële omroepen veel meer programma's uitzenden die zinloos geweld en criminaliteit verheerlijken dan de publieke omroepen.

    Bovendien zenden de publieke omroepen regelmatig programma's uit die bijdragen aan bezinning en aan het constructief verduidelijken van maatschappelijke problemen zoals criminaliteit.

    Daarom vind ik het totaal onverantwoord dat het kabinet nu van plan is om de uitgaven voor de publieke omroepen met 50% te verminderen. Ik vind dit bepaald niet stroken met de roep van het CDA tot het stimuleren van normen en waarden.