Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Voor- en nadelen aan het beroep van criminoloog

  • Cor van Dam

    Wat het grootste nadeel en het grootste voordeel van het beroep van criminoloog?

    Je kunt hierbij natuurlijk denken aan allerlei zaken:

    inhoud, sfeer, contacten, inkomen, aanzien, maatschappelijke relevantie, carrièremogelijkheden, reizen, veelzijdigheid, arbeidsomstandigheden, arbeidsvoorwaarden, stress, zelfstandigheid, resultaten, voldoening, werkgelegenheidsperspectieven, enz…

    En daarbij maakt het natuurlijk erg uit wat voor functie je precies hebt en in welke organisatie.

  • Hyperactief

    Ik vind met je gedrevenheid niets mis Cor, maar ik vraag me wel af wat de bedoeling van dit discussiebord is, oudere goede discussie's die je gestart heb krijgen totaal geen kans als je in hoog tempo het ene na het andere onderwerp lanceerd en waardoor andere discussie's die nog geen kans hebben gekregen een discussie te worden naar de achtergrond worden verdreven. De ervaring leert op dit soort prikborden dat men hooguit één of twee bladzijden terug bladerd, terwijl goed lopende discussie's wel één bladzijde kunnen beslaan. Ik hoop dat je wat met deze opbouwende kritiek doet, het zou zonde zijn als discussie's verloren gaan zonder dat ze van de grond kwamen doordat er in hoog tempo nieuwe onderwerpen gelanceerd worden. Reageer eens op de discussie's waarop gereageerd is, daar ik ook benieuwd ben naar andere meningen. Groetjes v Hyperactief

  • Cor van Dam

    Hyperactief,

    Je schreef: ‘…oudere goede discussie’s die je gestart heb krijgen totaal geen kans als je in hoog tempo het ene na het andere onderwerp lanceerd…'

    Je hebt zeker een punt. Ik heb die afweging zelf ook gemaakt. Maar ik schat de situatie anders in. Ik vermoed niet dat dit prikbord in hetzelfde tempo zal blijven doorgroeien als de afgelopen paar dagen.

    En ik hoop dat hier een levendig forum ontstaat waarop gediscussieerd wordt op niveau. En waar politici, gedragswetenschappers en andere deskundigen zich thuis zullen voelen.

    Daarom heb ik een paar vragen gesteld die speciaal voor criminologen en studenten criminologie interessant kunnen zijn. En ik verwacht niet dat ik nog veel nieuwe discussies zal starten voorlopig.

    Natuurlijk kunnen mensen zonder een gerichte opleiding op dit gebied hier ook een wijze en opbouwende inbreng leveren. En ik hoop ook dat ze dit blijven doen.

    Helaas heb ik nu geen tijd om uitgebreid antwoord te geven op alle vragen die ik gesteld heb. En misschien is het voor de groei van dit prikbord ook beter als er vragen open liggen, die uitnodigen om te reageren.

    Fijn dat je er hier nog steeds bent trouwens. :-)

    Vr. gr.

    Cor

  • Cor van Dam

    Hyperactief,

    Als een belangrijke discussie teveel ondergesneeuwd is geraakt onder nieuwe topics, kun je hem natuurlijk desnoods opnieuw starten. Dan staat hij weer bovenaan.

  • Hyperactief

    Hyperactief,

    Je schreef: ‘…oudere goede discussie’s die je gestart heb krijgen totaal geen kans als je in hoog tempo het ene na het andere onderwerp lanceerd…'

    Je hebt zeker een punt. Ik heb die afweging zelf ook gemaakt. Maar ik schat de situatie anders in. Ik vermoed niet dat dit prikbord in hetzelfde tempo zal blijven doorgroeien als de afgelopen paar dagen. Aldus : Cor van Dam.

    Hoi Cor, oké nogmaals was niet als persoonlijke kritiek bedoeld maar als opbouwende, ik waardeer je betrokkenheid en gedrevenheid.;) En dat je die afweging zelf ook gemaakt heb is opzich al positief.

    En ik hoop dat hier een levendig forum ontstaat waarop gediscussieerd wordt op niveau. En waar politici, gedragswetenschappers en andere deskundigen zich thuis zullen voelen. Aldus : Cor van Dam.

    Ik hoop het van harte, maar eerst zien dan geloven, daar vooral politici e.d. er nogal een houtje van hebben over mensen te praten en te beslissen i.p.v. met.

    Daarom heb ik een paar vragen gesteld die speciaal voor criminologen en studenten criminologie interessant kunnen zijn. En ik verwacht niet dat ik nog veel nieuwe discussies zal starten voorlopig. Aldus : Cor van Dam.

    Oké prima, we wachten af wat er komen gaat.;)

    Natuurlijk kunnen mensen zonder een gerichte opleiding op dit gebied hier ook een wijze en opbouwende inbreng leveren. En ik hoop ook dat ze dit blijven doen. Aldus : Cor van Dam.

    Op zich kan dat ook een verhelderende blik opleveren, er loopt heel wat verborgen “talent” rond die de hersens aan het denken kunnen zetten.

    Helaas heb ik nu geen tijd om uitgebreid antwoord te geven op alle vragen die ik gesteld heb. En misschien is het voor de groei van dit prikbord ook beter als er vragen open liggen, die uitnodigen om te reageren. Aldus : Cor van Dam.

    Het loopt niet weg, je kan er altijd nog op inhaken als je tijd over heb.

    Fijn dat je er hier nog steeds bent trouwens. :) Aldus : Cor van Dam.

    THNX, ik zal mijn best doen en proberen bij te dragen aan goede discussie's. Groetjes v Hyperactief:)

  • Hyperactief

    Hyperactief,

    Als een belangrijke discussie teveel ondergesneeuwd is geraakt onder nieuwe topics, kun je hem natuurlijk desnoods opnieuw starten. Dan staat hij weer bovenaan. Aldus : Cor van Dam.

    THNX voor de aanvulling Cor, op andere forums gebeurd dit ook wel eens als er ontwikkelingen zijn waar een oude discussie over bestaat om daar naar toe te linken en er verder op in te gaan. Groetjes v Hyperactief

  • Japio

    Maar het ondersneeuwen van topics kan je voorkomen door een andere prikbord opzet te gebruiken. Ik ben het met hyperactief eens dat het jammer is. Een groot aantal hoofdonderwerpen uit de criminologie zijn in het begin aangesneden door Cor en daar klikt nu haast niemand meer naar door.

    Prikken is vooral leuk als je hoor en wederhoor krijgt. (Dus reacties.)

    Met een opzet van http://www.phpbb.com/ krijg je naar mijn idee een beter forum. Is zo gepiept. Door zo'n opzet blijven veel meer topics lang onder de aandacht. Zowel voor een druk (in het begin) als rustig (nu even) forum van belang.

    Is het druk dan sneeuwen topics niet snel onder.

    Is het rustig, dan krijg je geen ‘kale/karige’ indruk van een haast dood prikbord.

    Hij staat bij de favorieten.

    GRZ Japio

  • Cor van Dam

    Japio,

    Bedankt voor je advies. Ik had zelf ook al met die gedachte gespeeld voor een ander crimonologie-forum. Maar ik heb nu zelf helaas geen tijd voor het opzetten en beheren van een forum. En op dit criminologie-prikbord ben ik maar een gewone bezoeker.

    Als jij of iemand anders wèl een apart forum wil opzetten, lijkt me dat geweldig!! Een goede naam lijkt mij daarvoor : ‘Samen leven’, met als ondertitel: ‘Forum over criminologie’. Dit impliceert dat de oplossingen breder liggen dan bij repressie alleen. En het is ook een woordspeling op het woord: ‘Samenleving’.

    Ik denk dat de naam ‘Samen leven’ een vrij breed publiek uitnodigt, zoals leraren, opvoeders en psychologen, en dat je met de ondertitel ‘Forum over criminologie’ ook criminologen en politici aantrekt. En zij zullen uiteindelijk goede ideeën moeten oppakken en laten uitvoeren.

    En zoals ik al eerder zei, forums met oppervlakkige discussies over misdaad zijn er al genoeg. Maar ik vrees dat je daar de problemen van criminaliteit niet mee vermindert en dat goede ideeën daar verloren gaan tussen de overige opmerkingen.

    Moderne forum-software komt de kwaliteit van de discussies enorm ten goede, vooral als er een goede indeling gemaakt wordt in subforums. Dat wil zeggen een indeling die ‘uitsluitend’ en ‘uitputtend’ is, om even de wetenschappelijke termen te gebruiken.

    Zoals ik al eerder zei, heb ik veel vertrouwen in jouw inzichten en manier van denken, dus je lijkt me een ideale moderator voor zo'n forum. Maar je zult het vast ook wel druk hebben.

    Ik denk trouwens dat je voor zo'n forum mogelijk subsidie kunt aanvragen. En misschien willen de beroepsverenigingen voor criminologie bijdragen in de kosten?

    Ik ben trouwens ook erg benieuwd of er misschien al andere Nederlandstalige forums bestaan over criminologie.

    Vriendelijke groet,

    Cor