Vele mensen kregen een ongevraagd SMS-je van de politie met de vraag of ze nog wat informatie konden verstrekken omtrent de voetbalrellen. Via de provider wist men dat de telefoon bezitters die dag in en rondom het Feyenoord stadion aanwezig waren.
Ik vind dat het topppunt van inbreuk op de privacy van mensen.
Ondanks het doel sympathiek lijkt gaat dit m.i. echt te ver.
Stel….Ajax wordt dit jaar kampioen (stel hé) en geeft een feestje op het Leidseplein. Er onstaan rellen. Ik ben daar in de buurt om met een aantal vrienden
dat te doen wat ik niet aan mjn vrouw wil laten weten. Niet goed misschien, maar het blijft mijn eigen zaak dacht ik zo. Wordt ik enkele weken later bij haar op het matje geroepen. “Wat deed ji daar? Ik dacht dat je ergens aan het behangen was?”
Ik ben bang dat men in de toekomst nog veel meer van dit soort dingen gaat uitvoeren. En wat er dus blijkbaar nu al gebeurt zonder dat je het weet.
Cameratoezicht en zelfs al microfoons etc.
“Als je niets te verbergen hebt, wat geeft het dan” is wat je vaak hoort, maar zolang ik niets crimineels doe wil ik graag zelf blijven bepalen wat ik verborgen wil houden.
Het gemak waarmee opsporingsambtenaren steeds meer de grenzen gaan verleggen verontrust mij zeer.
Dirk