Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

SCHIEDAMMER PARKMOORD !!!

• Hyperactief

Fouten Schiedamse politie geen incident

Rechercheur Schiedam ging al eerder over de schreef

door Ariane Kleijwegt

De fouten die zijn gemaakt tijdens de verhoren van kroongetuige Maikel in het onderzoek naar de Schiedamse parkmoord, vormen geen incident.

Een van Maikels verhoorders was vier jaar eerder betrokken bij het verhoor van de twaalfjarige P., die ten onrechte werd verdacht van verkrachting van een minderjarige.

Zijn ouders verwijten de politie op alle fronten ’onbehoorlijk’ en ’onprofessioneel’ gedrag in de kwestie, die de Schiedamse familie jaren lang in haar ban hield. In een langdurige strijd om het gelijk haalden de ouders van P. uiteindelijk hun gram bij de Nationale Ombudsman. Deze stelde twee jaar na dato vast dat de rechercheur zich ’onbehoorlijk’ had gedragen tegenover de jongen. Die werd in 1996 beschouwd als vermoedelijke hoofdverdachte van de vermeende groepsverkrachting van drie meisjes op basisschool ’de Troubadour’ in Schiedam. Na een halfjaar werd de zaak geseponeerd toen bleek dat de meisjes valse verklaringen hadden afgelegd. De ouders en nu 22-jarige P. ervoeren de verhoormethode van de Schiedamse recherche als ’extreem intimiderend’ en herkennen zich in de ’kwestie Maikel’. Dinsdag concludeerde het OM dat de verhoren waaraan het ’vriendje’ van Nienke Kleiss is onderworpen, in strijd zijn met protocollen van de politie. Ook zouden ze wat betreft techniek en bejegening niet aan hebben gesloten bij een jongen van net elf. „Ook onze zoon werd behandeld als een volwassene. Ze gebruikten woorden als ’penetratie’ en ’seksuele gemeenschap’, alsof een jongen van net 12 daar iets mee kan?” zegt de vader van de destijds onschuldige P. Ook werd het verhoor van P. niet op band vastgelegd, zoals gebruikelijk is bij minderjarige verdachten. Van een ’kindvriendelijke verhoorstudio’ was evenmin sprake. Bij de klachtprocedure die de familie in gang zette, ging opnieuw veel mis. De ouders werden niet, conform de regels, uitgenodigd voor een gesprek om hun ongenoegen te bespreken. Ook werd de klacht afgewezen door dezelfde districtschef over wiens optreden was geklaagd.

In de brief die minister Donner dinsdag naar de Kamer stuurde, zei hij géén aanwijzingen te hebben dat de dwalingen in de zaak-Nienke zich vaker hebben voorgedaan. Vandaag zal de Kamer Donner ondervragen over het rapport van het OM. De politie Schiedam was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. BRON : Trouw.

• - Gerard -

Gokje, de Deventer moordzaak?

• Hyperactief

:D:D:D

• Arie

Ik snap dit niet. Er loopt toch een discussie over de parkmoord op dat prikbord, waar alles gezegd is c.q. kan worden? E is zelfs een herinneringstopic met een verwijzing naar die discussie geplaatst, zodat die discussie niet teveel op de achtergrond verdwijnt en de tip wordt gegeven het prikbord in te klappen. Wat moet er nog meer gebeuren dan?

• Alkien

Ik denk Arie, dat er van beide kanten meningen gevraagd worden. Wat volgens mij ook mogelijk moet zijn.

Alsmede dat je hier denk ik net even iets meer vrijheid van meningsuiting heb dan op het andere bord. Hier “valt men niet zo gauw over heen”……met uitlatingen die kant nog wal raken, of op de persoon.

Maar dat is puur mijn mening hoor Arie, hou me ten goede. ;)

Groet,

Alkien.

• - Gerard -

Alles is nog lang niet gezegd Arie. Ik denk dat je geen antwoord krijgt van een agent op bijvoorbeeld een vraag als: “waarom heeft de politie het lichaam van Nienke niet veiliggesteld? Waarom zijn er zulke slechte foto's en video's gemaakt op de PD door een videoteam dat toevallig in de buurt was i.v.m. het voetbal. Waarom wordt een jongentje van 11 zo schandalig behandelt door de politie? Er zijn nog wel 100 vragen te stellen Arie, maar je krijgt er toch geen antwoord op.”

• Arie

Misschien omdat niet alle agenten van alle zaken die lopen alle ins en outs kennen? En zij dus alleen vanuit de theorie kunnen beargumenteren en die theorie komt natuurlijk niet overeen zoals het bij de heer B. is gegaan. Het blijft dus discussiëren op basis van wat er aan onderzoek (Posthumus) en/of vanuit de pers (Netwerk) naar buiten wordt gebracht. Dat dit leidt tot de conclusie dat er fouten zijn gemaakt dat moge duidelijk zijn. Daar hoef je geen discussie op het prikbord voor te houden inderdaad. Heeft ook niemand ontkend.

Het enige dat thans de vraag is c.q. ter discussie staat in ‘in welke mate vindt dit nog vaker plaats’. Jij kent mijn opvatting hierover. Nl. dat de meeste dignen gewoon goed gaan en als er bij een groep medewerkers van politie en justitie tendensen zijn dat het anders gaat, die betreffende lieden van mij mogen hangen.

• - Gerard -

Arie, ik weet dat er ook veel dingen goed gaan. Maar we moeten kijken naar het systeem.

Voorbeelden:

Zoals minister Donner vanmiddag in de tweede kamer al aangaf was het verhoor van Maikel ‘onbehoorlijk’ maar niet wederrechtelijk. Juridisch gezien kun je er weinig mee. Als de betreffende agenten door hun onbehoorlijke gedrag ontslagen zullen worden gaat dat bakken geld kosten want de reden voor ontslag zal hoogstwaarschijnlijk de maatschappelijke geschoktheid zijn: Ergo, de maatschappij eist het.

Verder:

De agent die tegen de moeder zei dat zij eventueel uit de ouderlijk macht geplaatst kon worden was daar helemaal niet toe bevoegd. Bevoegd of niet, het is wel gezegd.

Maar goed, ik krijg toch het idee dat jij het rapport niet gelezen hebt. Want zoals ik al eerder geschreven heb; al die fouten die gemaakt zijn door de politie en het OM kun je eenvoudigweg niet aan enkele personen hangen en moeten wel structureel in het systeem zitten.

• Hyperactief

Ach Arie reageerd geeneens op jou, dus waarom zou ik moeite doen om een topic die naar de bekende weg vraagt te beantwoorden. Alles wat er gezegt moest worden is er gezegd, loop ik alleen maar weer de kans op tere zieltjes te trappen, en daar bedank ik voor;). Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief

I.D.D. - Gerard - structureel, maar veel ambtenaren hebben oogkleppen als vaste uitrusting van hun kledingpakket gekregen met een beeldje van horen/ zien en zwijgen.;) Groetjes v Hyperactief:)