Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wat ik me afvraag..........

  • Johan

    Zou Buikhuisen wel gerespecteerd zijn geweest als hij klinisch psycholoog of hoogleraar psychiatrie was geweest i.p.v. criminoloog?

  • Cor van Dam

    Ik denk dat dat weinig had uitgemaakt. Buikhuisen werd vals ‘neergesabeld’ door collega-intellectuelen, doordat zij geen ideeën verdroegen die zouden kunnen leiden tot meer overheidsinvloed.

    Want als er een erfelijke component zou worden gevonden voor criminaliteit, dan zou dat in hun ogen uiteindelijk kunnen leiden tot een verbod voor zware criminelen om kinderen te verwekken. En in de jaren zeventig streden veel Nederlandse sociale wetenschappers juist heel heftig en eenzijdig voor een anti-autoritaire samenleving. Dat was een bijna religieuze en grotendeels irrationele ideologie.

    Dat was een reactie op de grote kerkelijke en burgerlijke onvrijheid van de jaren vijftig. En nog steeds is er in de Nederlandse sociale wetenschappen weinig verdraagzaamheid voor afwijkende ideeën over criminaliteit.

    Zo wordt het over het algemeen niet op prijs gesteld als er nieuwe zware alternatieve straffen worden voorgesteld en een hardere aanpak van criminaliteit, met assistentie van militairen.

    Dat is een ernstige belemmering voor wetenschappelijke ontwikkeling. Want daardoor kunnen dergelijke hypothesen niet experimenteel worden onderzocht in ons land.

    http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&client=firefox-a&hs=Jvw&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&q=%22wouter+buikhuisen%22+erfelijke+onderzoek&aq=f&aqi=&aql=&oq=

    www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&client=firefox-a&hs=Jvw&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&q=%22wouter+buikhuisen%22+erfelijke+onderzoek&aq=f&aqi=&aql=&oq=