Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Voorstellen voor betere politieuitrusting

  • Cor van Dam

    http://www.loyolamosaic.com/Agatka%206.JPG

    www.loyolamosaic.com/Agatka%206.JPG

    Ik stem op de SP. Geef politieagenten op straat militaire gevechtskleding. Dat kan worden gecombineerd met een fluoriserend vest. Een militair gevechtsuniform is namelijk doelmatiger, comfortabeler en veiliger dan de huidige politiekleding, Ook beschermt het beter tegen slijtage en weersinvloeden en is het minder besmettelijk voor vlekken. En het hoeft veel minder snel te worden vervangen. Dat levert ook kostenbesparingen op. Er kan desgewenst een kogelwerend vest overheen worden gedragen met daarop zakken. Ook kunnen de camouflagekleuren van dergelijke kleding helpen om verdachten op heterdaad te betrappen.

    Ik denk dat militaire gevechtskleding door agenten meer wordt gewaardeerd door criminele jongeren dan de huidige politieuniformen met stropdas, goudkleurige emblemen en platte pet, want die worden mogelijk als arrogant ervaren. En jongeren spelen zelf vaak computergames waarin militaire gevechtskleding en SWAT-uniformen worden gedragen.

    Geef politieagenten ipv de huidige korte rubber wapenstok ook een telescopische tonfa, ASP baton of Rapid Rotation Baton (RRB) mee in de auto. Dan kunnen ze per melding desgewenst kiezen welke ze meenemen. De RRB heet bij de Duitse politie: EMS leicht.

    De RRB kan op de rug of borst worden gedragen met het handvat naar onderen of naar boven. Dat kan ook worden afgewisseld met laten hangen aan de koppel. Op de rug kan de RRB ook onder het jack worden gedragen.

    http://www.obramo-security.de/images/product_images/info_images/202_0.jpg

    www.obramo-security.de/images/product_images/info_images/202_0.jpg

    Ook moeten er in elke politieauto twee lange ME-wapenstokken liggen.

    Maak politieauto's wat groter dan nu gebruikelijk is in Nederland. Dan kunnen ze meer uitrusting meenemen. Onder andere een halfgelaatsmasker of militair gasmasker, een tweede brandblusser, kompas, doorzichtige kleine schilden, ME-helmen, laptop, reserve batterijen en munitie, infraroodkijker, basisgereedschap, droge kleding voor slachtoffers, regenzeil, eten en drinken, enz…

    In een grotere politieauto is ook meer ruimte om een of meer militairen mee te nemen als assistentie. Die militairen kunnen daarbij politiewapens dragen.

    Geef een op de zes politieagenten ook een taser of bean bag gun mee in de auto, en geef hen de bijbehorende training. Betaal al deze uitgaven door wat minder politieagenten in dienst te nemen. Per saldo wordt de politie dan denk ik effectiever en veiliger zonder hogere kosten. Want vooral salarissen zijn kostbaar.

    Geef een op de zes agenten een pistoolmitrailleur (MP5) in een kluisje in de auto, plus een kogelwerende arrestatieteam-helm.

    Geef alle politieagenten een videocamera op kleding of helm.

    Laat politieagenten wachttijden gebruiken voor training via MP3 geluidsbestanden en videobestanden via een PDA (zakcomputer). Ze moeten daarbij leren over deëscalerende gesprekstechnieken, conflictbemiddeling, vriendelijke bejegening van burgers, onderhandelingstechnieken, pestpreventie binnen de politie, ICT, omgaan met nieuwe geweldsmiddelen, EHBO, wetskennis, omgaan met persoonlijke beschermingsmiddelen, enz…

    Bij politiewerk moet een menselijke en zo mogelijk vriendelijke communicatie centraal staan.

    Onderzoek al deze voorstellen eerst wetenschappelijk op effecten via kleinschalige proefprojecten in internationale samenwerking. Onderzoek daarbij ook naar eventuele effecten van provocatie of escalatie.

  • Cor van Dam

    http://pomo2k.files.wordpress.com/2008/11/in-pursuit-swat-uniform.jpg?w=335&h=650

    www.pomo2k.files.wordpress.com/2008/11/in-pursuit-swat-uniform.jpg?w=335&h=650

  • Cor van Dam

    In een grotere politieauto kan ook extra pepperspray worden meegenomen voor rellen. Bijvoorbeeld in spuitbussen van een liter of in een tank van vijf liter met spuitslang, die op de rug kan worden gedragen.

  • Cor van Dam

    Geef politie doelmatige SWAT-kleding,tonfa ,kompas,videocam op lichaam en deëscalatietraining.Geef 1 op 6 agenten taser,beanbag gun,3-literbus pepperspray of MP5.

    Laat politieauto's bemannen door 1 agent plus 3 militairen met politiewapens.

    Vorm mini-ME-teams van 5 commando's onder leiding van 1 ME-er,in gepantserde militaire Landrover.

    Bestraf herhaald geweld met 10 jaar zware taakstraf.

    Onderzoek effecten van deze voorstellen wetenschappelijk in pilots.

    Stem SP.