Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

DNA-onderzoek in strafzaken

  • Liza84

    Hallo allemaal,

    Voor mijn studie moet ik een adviesrapport schrijven over het wel of niet aanleggen van een DNA-databank. Er moet een afweging gemaakt worden over de ethische dillema's die hier bij spelen. Welke mogelijke juridische en praktische bezwaren bestaan er? Welke juridische-inhoudelijk-technische-, maatschappelijke-en praktische aspecten spelen een rol? Graag zou ik jullie mening hierover willen horen om vervolgens een weloverwogen standpunt in te nemen.

    Alvast vriendelijk bedankt!

    Liza

  • Newy

    Aan de ene kant ben ik wel voor zon databank, want als je niks te verbergen hebt, is er geen probleem. Aan de andere kant kan ik wel wat redenen noemen om het niet te doen..

    - Elke overvaller/inbreker/moordenaar zal simpel wat dna verzamelen, sigaretten van de grond pakken, enz enz en op plaats delict achterlaten.

    - Hoelang zal het duren voordat banken of verzekeraars erin mogen? Zal nu natuurlijk gezegd worden dat het een gesloten dossier is, maarja, over 10 jaar bied de verzekering of bank misschien wel korting als ze je dna mogen hebben.

    En zo kan ik nog wel wat nadeeltjes verzinnen…

  • Hyperactief

    Precies Newy, ik sluit me bij jou bezwaren aan, daar DNA op een PD een groot gewicht in de schaal legt bij een schuldigverklaring, zal de georganiseerde misdaad verzamelen en verplaatsen om straf te ontlopen. Volgens mij is het een kwestie van tijd voor de eerste zaak dient waar mensen erbij “genaaid” worden. Wat de etische kant van het verhaal betreft, is het voor de leek de vraag wat ze met DNA nog meer te weten kunnen komen over mensen, de verzekeringskwestie bij bijvoorbeeld aantoonbare erfelijke aandoeningen is al zo'n punt. Nu is het DNA nog up to date, na de DNA krijgen we geheid de discussie over mensen chippen, fabrikanten zijn er al klaar voor, voor betrekkelijk weinig geld kan men in het spierweefsel van de arm een mini erwt injecteren, via de sateliet kan men dan zien waar mensen zich begeven, ook kan men er allerlei info in stoppen. Oom agent in de toekomst met een streepjesscanner onder je arm, i.p.v. papieren.;) Technisch is het al mogelijk, en dus voor weinig……. Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    Hoi Liza84, zie mijn antwoordt aan Newy, de voordelen lijken me voor zich spreken. Groetjes v Hyperactief

  • Alkien

    Ook ik ben het in deze geheel met Newy en Hyper eens. Ik blijf het een gevaarlijke ontwikkeling vinden. Je hoeft maar een hekel te hebben aan iemand, en je schuift hem/ haar zo iets in de schoenen.

    Dit is niets nieuws, dit gebeurd ook al met regelmaat op andere vlakken.

    Groet,

    Alkien.

  • Newy

    Sterker nog! In diverse uitgaansgelegenheden word het al toegepast! Bij o.a. de Baja Beach Club kun je ipv een klantenpas, een klantenchip krijgen. Een langwerpig soort van ampulletje wat ter plaatse door een (kundig??) personeelslid in de arm word “gespoten”. Daarmee kun je je dan voortaan laten scannen als je naar binnen wil, of bijvoorbeeld je biertje afrekenen. Vind ik ook een verkeerde ontwikkeling. Natuurlijk, het is een veredelde reclamestunt, maar hoelang duurt het voordat er van je verwacht word dat je 5 chips in je arm hebt? De bonuschip, de airmileschip, je id-chip enz enz

  • Hyperactief

    Precies Newy, wie weet kijken ze wel wanneer de tijd rijp is, en gebruiken dat bij jongeren als experiment. Groetjes v Hyperactief

  • Newy

    De eerste DNA-ontwikkeling is al gebeurt, in 3 maanden je ideale gewicht met dna-afslankpillen!

  • Hyperactief

    Hoi Newy, ik had het gelezen, maar plegen dunne mensen dan eerder een strafbaar feit dan dikke, lijkt me niet, dus zie het verband niet zo.;) Groetjes v Hyperactief:D

    Newy schreef:

    >

    > De eerste DNA-ontwikkeling is al gebeurt, in 3 maanden je

    > ideale gewicht met dna-afslankpillen!

  • Newy

    Nee, zo bedoelde ik het ook niet.

    Meer het idee van: dat het afstaan van dna steeds normaler gaat worden. Zelfs al om af te vallen. (al vraag ik me af wat er van waar is, zal wel soort van 1 april grap zijn)