Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Macht en terreur, De wereld na 11 september !!!

  • Hyperactief

    Drie boektippen van boeken die ik nog niet "gelezen' heb (ook nog niet in huis heb), maar waarvan de beschrijving me erg aanspreekt, en ze me wel interessant leken onder de aandacht te brengen. Voor de liefhebbers, ik ben benieuwd wat anderen van deze boeken (de beschrijving) vinden ??? Groetjes v Hyperactief

    NOAM CHOMSKY TEGENSTEM IN AMERIKA

    'Als het aankomt op gezag, draagwijdte, vernieuwing en invloed van zijn denken, is Noam Chomsky aantoonbaar de belangrijkste levende intellectueel.' New York Times

    MACHT EN TERREUR - De wereld na 11 september

    Noam Chomsky plaatst de aanslagen van 11 september 2001 in de context van de Amerikaanse interventies na de Tweede Wereldoorlog: Vietnam, Midden-Amerika, het Midden-Oosten en elders. Volgens Chomsky kun je niet praten over het terrorisme van de zwakken tegen de machtigen als je niet ook ‘het onbespreekbare maar veel extremere terrorisme van de machtigen tegen de zwakken’ onder ogen ziet. Als je kijkt naar het negeren van internationale verdragen en naar het leed dat de burgerbevolking wordt aangedaan, dan is er geen principieel verschil tussen de aanslagen van moslimextremisten en de oorlogspolitiek van Amerika. PB. 124 BLZ. ISBN 90-5637-548-2 Uitgeverij: Lemniscaat

    DE ARROGANTIE VAN DE MACHT - Hoe het Amerikaanse streven naar hegemonie het voortbestaan van de planeet bedreigt

    In de arrogantie van de macht geeft Noam Chomsky een scherpe analyse van het Amerikaanse streven naar hegemonie en de catastrofale gevolgen daarvan voor onze planeet. Meer dan een halve eeuw lang hebben de Verenigde Staten een expansieve strategie gevolgd in hun buitenlandse politiek. De leiders waren tot elk risico bereid om hun machtsdroom te verwezenlijken. Op dit moment gaat de regering-Bush daarin verder dan ooit, in het besef dat zij de enige overgebleven supermacht ter wereld is. PB. 272 BLZ. ISBN 90-5637-635-7 Uitgeverij: Lemniscaat

    JIHAD VS. McWORLD Terrorisme en globalisering als bedreigingen voor de democratie

    Dit boek is een diepgaande analyse van het centrale conflict van onze tijd. McWorld staat voor globalisering, het kapitalisme en consumentisme waardoor de wereld dreigt te veranderen in een karakterloze, uniforme markt. Aan de andere kant zorgt Jihad - cultureel en religeus fanatisme - ervoor dat het politieke landschap in steeds kleinere stamverbanden uiteenvalt. Deze lijnrecht tegenover elkaar staande, maar elkaar ook oproepende krachten verscheuren de wereld en ondermijnen de democratie. In dit belangrijke boek, sinds 11 september actueler dan ooit, geeft Barber een totaaloverzicht van de politieke werkelijkheid en pleit hij voor een sterke democratie. PB. 432 BLZ. ISBN 90-5637-418-4 Uitgeverij: Lemniscaat

  • Hyperactief

    Als het kalf verdronken is dempt men de put lijkt me hier wel van toepassing, of beter laat dan nooit, of het verstand komt met de jaren.:D Groetjes v Hyperactief:)

    Nederlandse regering slaat opeens felle toon aan over Afghanistan

    Zelfs de VVD is even geen vriend meer van de VS

    Na de linkse oppositie storen ook de VVD en het kabinet zich aan de Amerikanen, die het internationaal recht en oorlogsrecht schenden. Dat bleek gisteren in de Kamer.

    Door onze redacteur Raymond van den Boogaard

    Bij dit artikel

    • NIEUWS - Bot dreigt met opschorten missies

    • ACHTERGROND - ‘Regeringen bewust blind voor terroristentransport’

    DEN HAAG, 25 NOV. Wat aan het begin van het Kamerdebat nog een verassende omslag van coalitiepartij VVD leek, bleek aan het eind nieuw regeringsbeleid: dat Nederland afziet van deelname aan militaire missies in Afghanistan, als de Amerikanen doorgaan er met de naleving van het internationaal recht en het oorlogsrecht zo'n potje van te maken.

    Het was wel sneu voor de PvdA, die al maandenlang vanuit de oppositie dwars ligt bij nieuwe missies in Afghanistan, met als argument dat Nederlandse troepen betrokken kunnen raken bij schendingen van het humanitair oorlogsrecht. Bijvoorbeeld omdat de militairen gevangenen kunnen maken, die ze dan overdragen aan de Amerikanen. Die ontzeggen aan die gevangenen de status van krijgsgevangene volgens de Conventies van Genève en sluiten ze zonder rechtsbescherming op in Guantánamo Bay of elders.

    De linkse oppositie heeft niet langer het alleenrecht op zulke zorgen, bleek gisteren tijdens de behandeling van de begroting van Buitenlandse Zaken. Nog voordat VVD'er Van Baalen een motie had kunnen indienen, liet minister Bot al weten dat - als het waar is dat er geheime CIA-gevangenissen in Europa voor arrestanten uit Afghanistan en Irak bestaan - dat consequenties moet hebben voor zowel de verlenging van bestaande missies als de deelname aan nieuwe.

    Bot liet weten een motie van Van Baalen in deze richting als ,,ondersteuning van het regeringsbeleid'' te beschouwen. Die motie zegt dat bij verlengde of nieuwe militaire missies waarbij Nederland is betrokken, moet worden ,,onderzocht'' hoe het staat met de naleving van mensenrechten en humanitair oorlogsrecht - en dan moet worden gekeken naar de hele missie, niet alleen naar de vraag in hoeverre Nederlandse militairen met die schendingen te maken kunnen krijgen.

    Hoewel in de motie de VS niet met name worden genoemd, liet de VVD'er er geen twijfel over bestaan wie hij bedoelt. De maat is vol: de marteling van gevangenen door Amerikanen in de Abu Ghraib-gevangenis bij Bagdad, de gebrekkige toegang voor buitenlandse waarnemers tot de gevangenen in Guantánamo Bay, het recente pleidooi van de Amerikaanse vice-president Cheney voor vrijstelling van het martelverbod. Als dat zo doorgaat, zei Van Baalen, ,,wordt de strijd tegen het internationale terrorisme in de publieke opinie verloren''.

    Bot liet blijken zich in die redenering wel te kunnen vinden. Een motie van Koenders (PvdA) waarin wordt gezegd dat Nederland geen medewerking moet verlenen aan missies waarin naleving van het humanitair oorlogsrecht niet is ,,gegarandeerd'', ging de minister echter te ver. Er bestaan geen ‘garanties’ op dit gebied, betoogde hij: het kan altijd zijn dat in een uithoek iemand iets doet dat niet door de beugel kan. Bovendien moet er ruimte blijven voor een politieke afweging tussen de risico's op internationaal-rechtelijk gebied en het belang van de bestrijding van het terrorisme. Het is dat verschil tussen ‘onderzoek’ (motie Van Baalen) en ‘garantie’ (motie Koenders) die het nog onzeker maakt of beiden erin slagen hun moties in elkaar te schuiven, voor de stemming op dinsdag.

    De plotselinge kritische toon aan Amerikaans adres is van meer dan academische betekenis: politiek Den Haag moet in de komende tijd beslissen over deelname, twee jaar lang, van ongeveer 1.100 Nederlandse militairen aan een NAVO-operatie in de Afghaanse provincie Uruzgan. Maar nadat minister Kamp (Defensie) had laten merken er wel oren naar te hebben - mede op aandringen van NAVO-topman De Hoop Scheffer - lijkt het enthousiasme van de kant van de Nederlandse regering sterk tanende.

    Afgezien van de nieuwe Nederlandse kritiek op de Amerikaanse omgang met het humanitair oorlogsrecht, baart het gevaarlijke karakter van de missie het kabinet zorgen. Het is de bedoeling dat de Nederlanders zich in Uruzgan, in het kader van een zogeheten ISAF-operatie van de Navo, met min of meer vreedzame taken als bestuursopbouw gaan bezig houden. Maar intussen is de door de Amerikanen geleide ‘vechtoperatie’ Enduring Freedom in Uruzgan nog in volle gang, en wordt er de laatste tijd eerder meer dan minder gevochten.

    Voor de Amerikanen is het geen enkel bezwaar wanneer ISAF en Operation Enduring Freedom in elkaar overlopen. Maar Bot liet gisteren weten zeer tegen een ‘verkapte’ fusie tussen beide operaties te zijn, een standpunt dat door Europese bondgenoten als Frankrijk en Duitsland wordt gedeeld. Voordat in Uruzgan in ISAF-verband kan worden opgetreden, moet het vechten in het kader van Enduring Freedom eerst ophouden, iets dat nu weinig waarschijnlijk lijkt.

    Door het uitlekken van de strekking van een rapport van de militaire inlichtingendienst MIVD over Uruzgan, was al duidelijk dat op Defensie - en mogelijk ook bij minister Kamp zelf - ernstige twijfels leven. Maar Bot behoudt zich het recht voor een eigen afweging te maken. Tenslotte komt Buitenlandse Zaken in het kabinet de bevoegdheid toe het voortouw te nemen bij het besluit over militaire missies in het buitenland.

    Bot houdt alle ballen in de lucht: die van de principiële Nederlandse bereidheid tot de missie, de bedenkingen over de veiligheid ervan, en sinds gisteren dus ook de manier waarop de huidige Amerikaanse regering vriend en vijand tegen zich in het harnas dreigt te jagen door wat Bot noemde ,,de grenzen van het internationaal recht op te zoeken'' Misschien zal begin volgende maand, als de ministers van Buitenlandse Zaken van de Navo-landen in Brussel over de missie naar Uruzgan vergaderen, meer duidelijk zijn over het bestaan, en de gevolgen, van CIA-gevangenissen in Europa. BRON: NRC Handelsblad 25 november 2005

  • Newy

    Er zijn ook een paar hele goeie boeken/documantaires over de complottheorieen rond 11 september. die zijn heel interessant. Over dat alles door bush en vrienden in scene is gezet, met hele, hele logische onderbouwingen. oa over hoe bijv de torens zijn ingestort. Is door vele onderzoekers onderzocht, maar er moeten vóór de vliegtuiginslag al ontploffingen zijn geweest op crusiale onderdelen van het fundament. Daarbij is er bijvoorbeeld nooit 1 tastbaar overblijfsel/brokstukje van de vliegtuigen terug gevonden.

  • Alkien

    Daar hebben wij er zoiezo eentje van gezien Newy. Michael Moore's Fahrenheit 9/ 11.

    Heb je die gezien ???

    Daarin wordt heel goed duidelijk in beeld gebracht hoezeer Bush er eigenlijk van op de hoogte was.

    Ten tijde van de vliegtuigen in het WTC, zat Bush namelijk op een school verhaaltjes voor te lezen. Toen hij het bericht door kreeg, veranderde zijn blik voor geen milimeter en ging hij gewoon verder met het voorlezen.

    Duidelijker kan het eigenlijk niet lijkt me zo.

    Dit is dus een zeer realistische documantaire en zeker de moeite waard om te bekijken.

    Ook op Discovery heb ik er ooit eentje gezien. Ook heel interssant alleen weet ik daar de titel niet meer van, maar daar herhalen ze nog wel eens wat dus dat zal best nog eens voorbij komen.

    Groet,

    Alkien.

  • Hyperactief

    I.D.D. Newy, ik had daarover gehoord maar THNX voor de tip, zie voor de rest de topic van Alkien, ook dat is een heel goeie documantaire daarover. De hele familie van Bin Laden mocht Amerika met presedentiële toestemming verlaten terwijl er geen vliegtuig meer in of uit mocht na de aanslagen op de Towers. Een oud FBI man zei in die documantaire dat dit niet strookt met de opsporing. Men zaait angst en haat, en ondertussen trapt vrijwel iedereen in wetgeving die voorheen onbespreekbaar was, maar het voor de machthebbers nog makkelijker maakt om mensen rechteloos op te sluiten c.q. uit te schakelen en door niets en niemand gehinderd het plunderen voor de ons kent ons cultuurtjes door kan gaan, en dat onder de noemer “democratie”, mijn r.ee.t. Wat we in de koude oorlog het communisme verweten, gebeurd nu onder het Neo Liberalisme, men heeft geen kl.o.te geleerd van de geschiedenis…… De titel van dit boek zegt voldoende :

    SCHURKENSTAAT De buitenlandse politiek van de enige supermacht ter wereld

    William Blum toets Amerika aan dezelfde normen die het gebruikt om andere landen te beoordelen, en stelt vast dat Amerika zelf een schurkenstaat is. Het is de arrogance of empire die het land brengt met twee maten te meten: één maat voor zichzelf en een andere voor de rest van de wereld. Blum laat zien hoe het Amerikaanse beleid, onder de vlag van vrijheid en mensenrechten, heeft geleid tot barbaarse misdaden en hoe de ‘vredesmacht’ van de wereld oorlogszuchtig heeft gehandeld. Schurkenstaat is een overzicht van geweldadige interventies., moordaanslagen, martelingen, financiering van het terrorisme, afluisterpraktijken en leugens. Pb. 380 BLZ. ISBN 90-5637-496-6 Uigeverij: Lemniscaat Groetjes v Hyperactief

  • Newy

    Ik zal vanavond thuis even de 2 documantaires opzoeken die ik bedoel. Fahrenheid is er al 1 zoals Alkien zei, maar er zijn nog 2 andere. Bij elkaar 10 uur lang film met alle punten waar gewoon helemaal niks van klopt.

  • Newy

    http://www.freedomunderground.org/memoryhole/pentagon.php#Main

    http://www.daanspeak.com/1/911.html

  • Hyperactief

    Oké Newy, ik wacht het af, zeer interessant, moet wel Nederlands wezen overigens want mijn Engels rijkt niet verder dan Engelse drop.;) Groetjes v Hyperactief

  • s.anne

    Er is toch een documentaire/verfilming die alleen in Europa te zien is. In de VS is die namelijk verboden. Of hebben jullie het daarover ?

    sanne

  • Alkien

    Ja Sanne onder andere. Ik meen dat het Fahrenheit was die geboycot is door de Amerikaanse Regering. Mocht ik het mis hebben wordt ik wel door de anderen gecorrigeerd. ;)

    Groet,

    Alkien.